ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

ΜΑΡΙΑ ΒΑΙΝΑ

Περιγραφή

Σκοπός της διδασκαλίας του μαθήματος «Διδακτική Μεθοδολογία» είναι η  κατανόηση του φαινομένου της διδασκαλίας στην πολυπλοκότητά του και στην πολυμορφία του με συνειδητοποίηση της σημασίας του για την αγωγή, ώστε να οικοδομηθούν τα θεωρητικά θεμέλια και να καλλιεργηθεί η ικανότητα και η ετοιμότητα για το σχεδιασμό, την οργάνωση, την υλοποίηση και την αξιολόγηση της διδακτικής πράξης.

Ειδικότερα (και με βάση την αρχή της σπειροειδούς ανέλιξης της ύλης) επιδιώκεται η εξοικείωση με τις διδακτικές μεθόδους, τις παραδοσιακές και τις σύγχρονες, ώστε να διευκολυνθεί η εμβάθυνση και η συστηματική εφαρμογή των τελευταίων στα πλαίσια του σχετικού μαθήματος του Στ΄ εξαμήνου «Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας».        

Ενότητες

Οριοθέτηση του αντικειμένου στο πλαίσιο των Επιστημών της Αγωγής, βασικές έννοιες. Σταθμοί στην εξέλιξη της Διδακτικής. Το φαινόμενο της Διδασκαλίας.

Σχεδιασμός της διδασκαλίας (βασικές παράμετροι), διδακτικοί στόχοι, περιεχόμενα, πορεία διδασκαλίας, φάσεις - δραστηριότητες  διεξαγωγής της. Διδακτικές μορφές: Διάλεξη, κατευθυνόμενος διάλογος, ερωτηματική  μέθοδος – μαιευτική, διαλεκτική, επίδειξη, διερεύνηση, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, μέθοδος project, μέθοδος επίλυσης προβλήματος, μέθοδος ανακάλυψης,  διδασκαλία από ομάδα εκπαιδευτικών (team teaching), εξατομικευμένη διδασκαλία, εργαστηριακή μέθοδος διδασκαλίας δεξιοτήτων, διδασκαλία με βάση την ερμηνευτική διαδικασία, διδασκαλία με διαθεματική προσέγγιση, διδασκαλία με ανάπτυξη Ατομικού Φακέλου Μαθήματος, επιτόπια διδασκαλία, προγραμματισμένη διδασκαλία, Τηλε-διδασκαλία, κλπ.

Σύγχρονες διδακτικές αρχές, σύγχρονα μέσα διδασκαλίας, η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού, στυλ διδασκαλίας, παιδαγωγική ατμόσφαιρα /ψυχολογικό κλίμα της τάξης, διδασκαλία και ανέλιξη ικανοτήτων, διδακτικά διλήμματα και  αντινομίες στη διδακτική πράξη, πρόγραμμα και παραπρόγραμμα. Ασκήσεις εκπόνησης Σχεδίου Μαθήματος και ανάλυσης διδασκαλίας.

Ημερολόγιο