ΟΡΓΑΝΩΣΗ, ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ
Εισαγωγή στην οργάνωση και τη διοίκηση της εκπαίδευσης, οριοθέτηση των εννοιών management και administration στην εκπαίδευση, εφαρμογές της διοικητικής επιστήμης στο πεδίο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, το σχολείο ως οργανισμός, το πορτραίτο του εκπαιδευτικού ηγέτη, το διδακτικό προσωπικό των σχολείων, η υποκίνηση του διδακτικού προσωπικού, η λύση προβλημάτων και η λήψη αποφάσεων, η δημιουργία οράματος, ο ρόλος των θεσμικών οργάνων.
ΛιγότεραΕισαγωγή στην οργάνωση και τη διοίκηση της εκπαίδευσης, οριοθέτηση των εννοιών management και administration στην εκπαίδευση, εφαρμογές της διοικητικής επιστήμης στο πεδίο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, το σχολείο ως οργανισμός, το πορτραίτο του εκπαιδευτικού ηγέτη, το διδακτικό προσωπικό των σχολείων, η υποκίνηση του διδακτικού προσωπικού, η λύση προβλημάτων και η λήψη αποφάσεων, η δημιουργία οράματος, ο ρόλος των θεσμικών οργάνων.
Εισαγωγή στην οργάνωση και τη διοίκηση της εκπαίδευσης, οριοθέτηση των εννοιών management και administration στην εκπαίδευση, εφαρμογές της διοικητικής επιστήμης στο πεδίο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, το σχολείο ως οργανισμός, το πορτραίτο του εκπαιδευτικού ηγέτη, το διδακτικό προσωπικό των σχολείων, η υποκίνηση του διδακτικού προσωπικού, η λύση προβλημάτων και η λήψη αποφάσεων, η δημιουργία οράματος, ο ρόλος των θεσμικών οργάνων.
1. Εννοιολογική προσέγγιση
…η διοίκηση είναι μία από τις σημαντικότερες δραστηριότητες του ανθρώπου αφού μέσω αυτής εναρμονίζονται όλες οι επιμέρους προσπάθειες των ατόμων που οδηγούν στην πραγματοποίηση του κοινού στόχου (ή στόχων).
…στην περίπτωση του διοικητικού φαινομένου η επιστήμη συμπληρώνεται από την τέχνη, άρα η διοίκηση είναι επιστήμη και τέχνη. Επιστήμη γιατί διέπεται από ορισμένες αρχές και χρησιμοποιεί επιστημονικές προσεγγίσεις και τέχνη γιατί παρέχει σε αυτούς που την ασκούν τη δυνατότητα ευελιξίας και πρωτοβουλίας.
- Ορισμοί
…μία λειτουργική διαδικασία που περιλαμβάνει πέντε επιμέρους ενέργειες : τον προγραμματισμό, την οργάνωση, τη διεύθυνση, το συντονισμό και τον έλεγχο (Brandie 1967 : 9-12).
…η επίτευξη οργανωσιακών επιδιώξεων και στόχων με τη συνεργασία ή και την εποπτεία ατόμων ή ομάδων (Georges et al 1998 : 32)
…ο τρόπος εργασίας με άλλους και μέσω άλλων για την επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών του οργανισμού αλλά και των μελών του (Montana & Charnov 1993 : 19).
Επομένως : η ανεύρεση ενός κοινά αποδεκτού ορισμού που να ικανοποιεί πλήρως τόσο τους θεωρητικούς όσο και τους επαγγελματίες managers είναι μία δύσκολη υπόθεση (Dawson 1993 : 5).
- Διοίκηση της εκπαίδευσης
Ορίζεται ως ένα σύστημα δράσης που συνίσταται στην ορθολογική χρησιμοποίηση των διαθέσιμων πόρων – ανθρώπινων και υλικών – για την πραγματοποίηση των στόχων που επιδιώκονται από τους διάφορους τύπους εκπαιδευτικών συστημάτων (γενικότερα) και ιδρυμάτων (ειδικότερα).
Το έργο της εκπαιδευτικής διοίκησης αποβλέπει :
- στον ακριβή προσδιορισμό των εκπαιδευτικών στόχων…
- στην εφαρμογή των κανόνων δικαίου…
- στη δημιουργία και διατήρηση του κατάλληλου εργασιακού περιβάλλοντος…
- στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων - ανθρώπινων και υλικών…
- στον προσδιορισμό του βαθμού αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος…
- στον επαναπροσδιορισμό των εκπαιδευτικών στόχων…
- Χαρακτηριστικά γνωρίσματα αποτελεσματικής διοίκησης
κατάλληλη οργάνωση…
προσδιορισμένη δομή και σύστημα ηγεσίας…
σαφώς προσδιορισμένοι στόχοι…
μέτρο σταθερότητας αλλά και ευελιξίας στις τακτικές και τα προγράμματα…
συνεργασία…
κατάλληλος μηχανισμός σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων…
αντικειμενικός τρόπος περιοδικής αξιολόγησης…
- Νοσήματα
έλλειψη σταθερότητας της σχολικής ηγεσίας…
εφαρμογή της αρχής του Peter (τα διοικητικά στελέχη τείνουν να προάγονται στο επίπεδο της ανικανότητάς τους)…
εφαρμογή του νόμου του Parkinson (η ποσότητα της εργασίας δε σχετίζεται καθόλου με τον αριθμό των αναγκαίων για την εκτέλεση ατόμων)…
η εκχώρηση ευθύνης χωρίς εξουσία…
- Έννοια και σημασία του σχεδιασμού – προγραμματισμού
Ο σχεδιασμός (planning) αναφέρεται στη γενική σύλληψη των στόχων μίας μελλοντικής προσπάθειας. Πρόκειται δηλαδή για μία επιδίωξη του τι θέλουμε να πετύχουμε στο μέλλον σε σχέση με τα μέσα που έχουμε αποφασίσει να δεσμεύσουμε για το σκοπό αυτό.
Ο προγραμματισμός (programming) αναφέρεται στο γενικό πλαίσιο δραστηριότητας ή στο σύνολο των ενεργειών και των μέσων κατάρτισης, εκτέλεσης και προσαρμογής εναλλακτικών προγραμμάτων δράσης.
- Διαδικασία – βήματα – στάδια
- Καθορισμός αντικειμενικών στόχων
- Προσδιορισμός υφιστάμενης κατάστασης
- Καταγραφή εναλλακτικών λύσεων ή προτάσεων
- Επιλογή καλύτερης εναλλακτικής λύσης
- Εφαρμογή προγράμματος δράσης
- Αξιολόγηση αποτελεσμάτων
- Βασικοί τύποι προγραμμάτων
με κριτήριο το εύρος στρατηγικά
των στόχων λειτουργικά
με κριτήριο τη χρονική βραχυχρόνια
διάρκεια μακροχρόνια
με κριτήριο την άκαμπτα ή ανελαστικά
ελαστικότητα ευέλικτα ή ελαστικά
- Προϋποθέσεις καλού σχεδιασμού - προγραμματισμού
σαφής καθορισμός των στόχων και της εξουσίας
συμμετοχή όλων των διοικητικών στελεχών
αντικειμενικά, σαφή και ευέλικτα σχέδια – προγράμματα
ορθή λήψη αποφάσεων
καλός συντονισμός
- Περιορισμοί
η αβεβαιότητα του περιβάλλοντος
η έλλειψη χρόνων και η αύξηση των εξόδων
η αντίσταση στην αλλαγή
η επίδραση εξω-οργανωσιακών παραγόντων
- Σχεδιασμός – προγραμματισμός στην
εκπαίδευση
Στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης ο σχεδιασμός – προγραμματισμός διακρίνεται :
στον καθορισμό της εκπαιδευτικής πολιτικής
στον καθορισμό των αντικειμενικών σκοπών της εκπαίδευσης
στον καθορισμό της εργασίας που πρέπει να εκτελεστεί για την επίτευξη των στόχων
- Σχεδιασμός – προγραμματισμός και ελληνική
εκπαιδευτική πραγματικότητα
σε εθνικό επίπεδο μέσω του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και των υπηρεσιών του (στρατηγικός, μακροπρόθεσμος)
σε περιφερειακό επίπεδο μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων
σε δημοτικό επίπεδο μέσω των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης (λειτουργικός, βραχυπρόθεσμος)
σε σχολικό επίπεδο μέσω των διευθυντών / διευθυντριών και των εκπαιδευτικών των σχολείων (καταμερισμός εργασίας, οργάνωση σχολικής ζωής)
- Οριοθέτηση της απόφασης
…η διαδικασία επιλογής μεταξύ εναλλακτικών λύσεων για την επίτευξη κάποιου στόχου (Simon 1976, Ζευγαρίδης 1973, Drucker 1998).
…η διαδικασία που αποβλέπει στη λύση προβλημάτων που έχουν σχέση με τους αντικειμενικούς σκοπούς ενός οργανισμού (Kosiol 1962).
- Διαδικασία λήψης αποφάσεων
ΦΑΣΕΙΣ
- προσδιορισμός του προβλήματος
- ανάπτυξη εναλλακτικών λύσεων
- επιλογή της προσφορότερης λύσης
- εφαρμογή της απόφασης
- αξιολόγηση του αποτελέσματος
- Είδη αποφάσεων
με κριτήριο το βαθμό προγραμματισμένες
σταθερότητας απρογραμμάτιστες
με κριτήριο τον αριθμό ατομικές
των ατόμων ομαδικές
με κριτήριο το βαθμό βεβαιότητας
αβεβαιότητας αβεβαιότητας
κινδύνου
με κριτήριο το επίπεδο στρατηγικές
λήψης λειτουργικές
- Λήψη αποφάσεων στον τομέα της
εκπαίδευσης
Εκπαιδευτική πολιτική
Α. Οριοθέτηση
…το σύνολο των επιλογών, των ενεργειών και των μέσων που γίνονται και χρησιμοποιούνται από το κράτος για την επίτευξη συγκεκριμένων εκπαιδευτικών στόχων.
Β. Παράγοντες επιρροής και διαμόρφωσης
- ο πολιτικός παράγοντας
- ο θρησκευτικός παράγοντας
- ο οικονομικός παράγοντας
- ο κοινωνικο-πολιτιστικός
- Λήψη αποφάσεων στην ελληνική εκπαιδευτι-
κή πραγματικότητα
σε εθνικό επίπεδο (ο υπουργός Παιδείας, οι Διευθύνσεις του ΥΠ.Ε.Π.Θ., τα Κ.Υ.Σ.Δ.Ε. & Κ.Υ.Σ.Π.Ε., το Ι.Ε.Π., το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας)
σε περιφερειακό επίπεδο (ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης, τα Α.ΠΥ.Σ.Δ.Ε & Α.ΠΥ.Σ.Π.Ε, το Π.Υ.Σ.ΔΙ.Π.)
σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων (οι Διευθυντές Εκπαίδευσης, τα ΠΥ.Σ.Δ.Ε. & Π.Υ.Σ.Π.Ε., οι επιτροπές παιδείας)
σε τοπικό επίπεδο (οι δημοτικές & κοινοτικές επιτροπές παιδείας)
σε σχολικό επίπεδο (ο διευθυντής, ο υποδιευθυντής, ο σύλλογος διδασκόντων, η σχολική επιτροπή, το σχολικό συμβούλιο).
- Έννοια και περιεχόμενο του όρου διεύθυνση
…είναι η ενεργοποίηση και καθοδήγηση του ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να συμβάλλει αποτελεσματικά στην υλοποίηση των στόχων
…είναι η δυσκολότερη δραστηριότητα της διοίκησης, γιατί έχει να αντιμετωπίσει τον ανθρώπινο παράγοντα, του οποίου η συμπεριφορά είναι δύσκολο να σταθμιστεί και να καθοριστεί
- Διοικητικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διεύθυνσης
- εκχώρηση εξουσίας
- παρώθηση (ή υποκίνηση)
- επικοινωνία
- συντονισμός
- χειρισμός διαφορών
- Τρόποι άσκησης διοίκησης
- κλασσικός (μέσω επιβολής)
- σύγχρονος (μέσω θεληματικής συνεργασίας)
- Βασικές προϋποθέσεις του όρου ηγεσία
- η ύπαρξη ηγέτη
- η ύπαρξη μελών ομάδας
- η ύπαρξη αποτελεσματικής δράσης
- η επίτευξη επιδιωκόμενων στόχων
- Τρόποι ηγεσίας
- αυταρχική
- δημοκρατική ή συμμετοχική
- χαλαρή ή εξουσιοδοτική
- Άξονες καθορισμού
- η προσωπικότητα του ηγέτη
- η ποιότητα και ωριμότητα της ομάδας
- η κατάσταση και το περιβάλλον
- Συστήματα προαγωγής
- κατά την ελεύθερη κρίση της διοίκησης
- κατ’ αρχαιότητα
- μικτό
- εξετάσεις
- Η αποτελεσματικότητα στη διεύθυνση σχο-λείου
σωστή κατανομή του έργου
παρακίνηση των εκπαιδευτικών
ανοικτή επικοινωνία
διοικητική ανάπτυξη
χειρισμός διαφορών
έγκαιρη αντίληψη σχολικής πραγματικότητας
κατάλληλος χειρισμός εξωτερικού περιβάλλοντος
Εισαγωγικά : Από την αρχική κατάταξη φαίνεται ότι ο έλεγχος είναι η 5η διοικητική λειτουργία και λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση των άλλων διοικητικών λειτουργιών. Ωστόσο, ο έλεγχος συνδέεται περισσότερο με τη διαδικασία του σχεδιασμού – προγραμματισμού :
- Διότι ερευνά το σημείο μέχρι το οποίο επιτεύχθηκαν οι στόχοι που οριοθετήθηκαν κατά τη διαδικασία του σχεδιασμού – προγραμματισμού
- Διότι βοηθά μέσω της διαδικασίας ανατροφοδότησης για τη λήψη νέων αποφάσεων και την κατάρτιση νέων σχεδίων – προγραμμάτων.
- Έννοια και σημασία του ελέγχου
- Ο έλεγχος δεν αποτελεί πειθαρχική ποινή. Δεν έχει τιμωρητική σημασία ούτε είναι διαδικασία υποταγής. Σημαίνει τον εντοπισμό λαθών.
- Έλεγχος σημαίνει ότι μέσα σε μία οργάνωση καθετί γίνεται σύμφωνα με καθιερωμένες αρχές και κανόνες.
- Έλεγχος είναι η διαδικασία μέτρησης και διόρθωσης των εκτελούμενων δραστηριοτήτων των υφισταμένων που έχει ως σκοπό την επιβεβαίωση της εκπλήρωσης των αντικειμενικών σκοπών της οργάνωσης και εκτέλεσης των σχεδίων – προγραμμάτων.
- Σκοπός της λειτουργίας του ελέγχου
- Να διαπιστωθεί πότε και γιατί σημειώθηκε απόκλιση από τα σχέδια – προγράμματα μέσω της εκάστοτε εκτίμησης της υφιστάμενης κατάστασης του οργανισμού.
- Να ληφθεί μέριμνα για τη διόρθωση των αποκλίσεων.
- Να ληφθούν μέτρα ώστε να μην εμφανίζονται αποκλίσεις.
- Αναγκαιότητα της διαδικασίας ελέγχου
- Απρόβλεπτα προβλήματα
- Υποκίνηση εργαζομένων
- Καθορισμός αντικειμενικών σκοπών και τρόπων επίτευξής τους
- Διαφοροποίηση ανάμεσα στους στόχους, τις αντιλήψεις και τις ανάγκες των ατόμων – εργαζομένων και των οργανισμών
- Εντοπισμός δυσλειτουργιών
- Πολυπλοκότητα οργανισμών
- Μέτρηση και αξιολόγηση αποτελεσμάτων
- Στάδια – φάσεις
- Καθορισμός προτύπων απόδοσης (χρόνος, κόστος, συμπεριφορά)
- Μέτρηση απόδοσης (προσωπική παρατήρηση, στατιστικές αναφορές, προφορικές αναφορές, γραπτές αναφορές)
- Σύγκριση απόδοσης – προτύπων
- Διόρθωση αποκλίσεων
- Βασικοί τύποι ελέγχου
- Προληπτικός (εξασφάλιση ανθρώπινου δυναμικού και διασφάλιση πόρων)
- Παράλληλος ή ταυτόχρονος (διόρθωση προβλημάτων)
- Κατασταλτικός ή μεταγενέστερος (παροχή κατευθυντήριων γραμμών για μελλοντικές δράσεις)
- Προϋποθέσεις αποτελεσματικού συστήματος ελέγχου
- Κατανοητό
- Εστιασμένο
- Ευέλικτο
- Οικονομικό
- Αντικειμενικό
- Αποδεκτό
- Ανθρώπινη αντίδραση
- Κακή εφαρμογή συστήματος
- Περιορισμός ατομικής ελευθερίας
- Καθορισμός προτύπων απόδοσης χωρίς συμμετοχή εργαζομένων
- Αποκάλυψη ανεύθυνων στάσεων
- Υποκειμενικός και επιφανειακός τρόπος μέτρησης
- Έλεγχος στην εκπαίδευση
- σε εθνικό επίπεδο μέσω του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και των υπηρεσιών του
- σε περιφερειακό επίπεδο μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων
- σε τοπικό επίπεδο μέσω των Διευθύνσεων
- σε σχολικό επίπεδο μέσω των διευθυντών / διευθυντριών και των εκπαιδευτικών των σχολείων
- Εννοιολογική οριοθέτηση
- Δράση του «οργανώνειν» (δραστηριότητα οργάνωσης),
- Αποτέλεσμα της οργάνωσης (κατάρτιση οργανογράμματος, κ.α.)
- Οντότητα ή οργανισμός
- Χαρακτηριστικά
- Άνθρωποι
- Επιδίωξη αντικειμενικών σκοπών
- Οργανωτική δομή
- Διάκριση οργανώσεων
- Τυπική (επίσημη) οργάνωση
- Περιορισμένοι πόροι
- Ειδίκευση εργασίας
- Συλλογικές αποφάσεις
- Άτυπη (ανεπίσημη) οργάνωση
- Ικανοποίηση κοινωνικού αισθήμα-τος
- Κοινοί στόχοι
- Ταύτιση αντιλήψεων
- Στοιχεία οργανωτικού σχεδιασμού
- Καταμερισμός εργασίας
- Εύρος ελέγχου
- Τμηματοποίηση (λειτουργίες, προϊόντα, άτομα, γεωγραφικές περιοχές)
- Εκχώρηση αρμοδιοτήτων
- Συστήματα οργανωτικής δομής
- Γραμμικό ή ιεραρχικό
- Λειτουργικό σύστημα
- Γραμμικό – επιτελικό σύστημα
- Συγκέντρωση και αποκέντρωση της εξουσίας
Α. Οριοθέτηση
…ως συγκεντρωτικό θεωρείται το σύστημα στο οποίο ο βαθμός της μεταβιβαζόμενης εξουσίας και ευθύνης στα κατώτερα ιεραρχικά κλιμάκια είναι μικρός.
…ως αποκεντρωτικό θεωρείται το σύστημα στο οποίο τα χαμηλά επίπεδα διοίκησης έχουν την εξουσία να λαμβάνουν πολλές και σημαντικές αποφάσεις.
Β. Πλεονεκτήματα – Μειονεκτήματα
Συγκεντρωτικό σύστημα – πλεονεκτήματα
- Δημιουργία ενιαίας οργανωτικής σκέψης και δράσης
- Επίτευξη ομοιόμορφου και συνεχούς ελέγχου
- Εξοικονόμηση εργατικού δυναμικού και υλικών πόρων
- Δημιουργία ισχυρής δύναμης επιβολής του κράτους
Συγκεντρωτικό σύστημα – μειονεκτήματα
Ø Η διοίκηση γίνεται δύσκαμπτη και περίπλοκη
- Οι πολίτες υποβάλλονται σε ταλαιπωρίες, οικονομικά έξοδα και απώλεια χρόνου
- Τα κεντρικά κρατικά όργανα αποφασίζουν για ζητήματα, για τα οποία δεν έχουν άμεση αντίληψη
- Ενισχύεται η τάση μετατόπισης του περιφερειακού πληθυσμού στα μεγάλα αστικά κέντρα
Αποκεντρωτικό σύστημα – πλεονεκτήματα
- Απαλλάσσεται η κεντρική διοίκηση από καθήκοντα ειδικού και τοπικού ενδιαφέροντος
- Επιτυγχάνεται γρηγορότερα και με λιγότερο κόστος η επίλυση των προβλημάτων
- Προωθείται η ανάπτυξη της περιφέρειας
- Τονώνεται το αίσθημα ευθύνης στα περιφερειακά όργανα
Αποκεντρωτικό σύστημα – μειονεκτήματα
Ø Εμφανίζονται τάσεις κατάχρησης της εξουσίας
- Τα περιφερειακά όργανα αδυνατούν να επιλύσουν θέματα που απαιτούν ειδικές γνώσεις
- Εμφανίζεται κίνδυνος ανομοιομορφίας στις διοικητικές αποφάσεις
- Γραφειοκρατία
Α. Οριοθέτηση
… καλείται ο τύπος της οργάνωσης που έχει σχεδιαστεί για να επιτελεί διοικητικό έργο μεγάλης κλίμακας, με το να συντονίζει συστηματικά την εργασία πολλών ατόμων (Blan et al 1977 : 4).
… είναι μία λογική, συστηματική και ακριβής μορφή οργάνωσης στην οποία καθορίζονται επακριβώς οι κανόνες, οι κανονισμοί και οι τεχνικές ελέγχου (Dubrin 1998 : 242)
Β. Βασικά στοιχεία γραφειοκρατικού μοντέλου
- Σαφής καταμερισμός της εργασίας
- Ιεραρχία εξουσίας
- Ενότητα διοίκησης
- Ομοιομορφία για την εκτέλεση κάθε έργου
- Απροσωποληψία στις κοινωνικές σχέσεις
- Αξιολόγηση προσωπικού βάσει αντικειμενικών κριτηρίων
Γ. Σημερινή πραγματικότητα
Σήμερα η λέξη γραφειοκρατία χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει :
- Είτε την οργάνωση του σύγχρονου κράτους
- Είτε την επέκταση του κρατικού παρεμ-βατισμού
- Είτε το θεσμό της δημόσιας υπηρεσίας
- Είτε τη μη αποτελεσματικότητα
Στη χώρα μας η λέξη γραφειοκρατία συνδέεται πολύ συχνά με :
- Ελαττώματα δημοσίων υπηρεσιών
- Πολυνομία και ασάφεια νόμων
- Πλέγμα ανευθυνότητας των δημοσίων υπαλλήλων
- Πλήθος υπογραφών
- Υπερβολική προσήλωση στους τύπους
Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
- Διοικητική οργάνωση της εκπαίδευσης
1 ΥΠΕΠΘ
ΚΥΣΔΕ
ΚΥΣΠΕ
2 ΠΕΡ/ΚΕΣ Δ/ΝΣΕΙΣ
ΑΠΥΣΔΕ / ΑΠΥΣΠΕ
ΠΥΣΔΙΠ
Δ/ΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
3 ΠΥΣΔΕ / ΠΥΣΠΕ
4 ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ / ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ
- Έννοια και σπουδαιότητα της στελέχωσης
…οι υλικοί πόροι (μηχανήματα, εξοπλισμός, κτήρια) δεν μπορούν να αποδώσουν χωρίς την ανθρώπινη προσπάθεια
…οι άνθρωποι δημιουργούν, συντονίζουν, αξιοποιούν τα μέσα
…όλες οι διοικητικές δραστηριότητες εξαρτώνται από τις γνώσεις, τη θέληση και τις ικανότητες των ανθρώπων
…η πρόσληψη και η ανάπτυξη ικανών εκπαιδευτικών αλλά και η δημιουργία κατάλληλων εργασιακών συνθηκών πρέπει να αποτελεί το βασικότερο μέλημα της εκπαιδευτικής διοίκησης
- Διαδικασία στελέχωσης - Στάδια
- προγραμματισμός ανθρώπινου δυναμικού
- αποτίμηση παρούσας κατάστασης
- πρόβλεψη αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό
- προσέλκυση
- επιλογή προσωπικού
- εκπαίδευση (ή μετεκπαίδευση)
- Η στελέχωση στο πεδίο του εκπαιδευτικού
μας συστήματος
… η ευθύνη ανήκει (λόγω συγκεντρωτισμού) στην κεντρική διοίκηση, η οποία ανάλογα με τις εκτιμήσεις της και την εκπαιδευτική πολιτική προβαίνει σε προσλήψεις διδακτικού προσωπικού
- Προαπαιτούμενες απαραίτητες κινήσεις
- προγραμματισμός ανθρώπινου δυναμικού
- αξιοποίηση πληροφοριών και εκθέσεων σχολικών συμβούλων και ερευνητικών μελετών
- αποτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης
- εκτίμηση των μεσομακροπρόθεσμων αναγκών της εκπαίδευσης
- προϋπολογισμός κονδυλίων
- προκήρυξη κενών θέσεων
- επιλογή εκπαιδευτικών
- εισαγωγική εκπαίδευση νεοπροσληφθέντων εκπαιδευτικών
- Στελέχωση με τακτικό προσωπικό
Α. Συνθήκες (μέχρι τον τελευταίο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ)
Το Α.Σ.Ε.Π. προκηρύσσει και διενεργεί διαγωνισμό, ανά διετία, για την κατάρτιση πίνακα διοριστέων εκπαιδευτικών που ισχύει για μία διετία
Καθορίζονται τα γνωστικά αντικείμενα και η ύλη των εξετάσεων κατά ειδικότητες
Δεκτοί στο διαγωνισμό γίνονται οι έχοντες τα τυπικά προσόντα
Οι επιτυχόντες στο διαγωνισμό κατατάσσονται κατά τη σειρά της βαθμολογίας τους σε πίνακες επιτυχίας, οι οποίοι δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Από τους πίνακες αυτούς και με βάση τις δηλούμενες προτιμήσεις γίνονται οι διορισμοί των εκπαιδευτικών