ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
ΜΑΡΙΑ ΒΑΙΝΑ
ΑΣΠΑΙΤΕ
ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
(1ο εξάμηνο)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Μάθημα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Καθηγ. Μαρία Βαϊνά
του ΓΕΝΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Ακαδ. έτος 2011-12 (χειμερινό εξάμηνο)
Γραφ.: 119, επικοιν: Τετάρτη 17.00-18.00, και κατόπιν συνεννόησης, mail: avain@aspete.gr
Μαρούσι, 26-10-2011
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ»
(2 ώρες εβδομαδιαίως Θεωρία / υποχρεωτικό)
Σκοπός διδασκαλίας του μαθήματος
Να εξοικειωθούν οι σπουδαστές με τη βασική θεματική της Παιδαγωγικής Επιστήμης, να γνωρίσουν την πορεία της εξέλιξής της, να αποκτήσουν μια σαφή εικόνα του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και των συνθηκών του και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στις σύγχρονες παιδαγωγικές κατευθύνσεις.
Περιεχόμενο μαθήματος (Βλ. Ιστοσελίδα ΑΣΠΑΙΤΕ: www.aspete.gr, Πρόγραμμα Σπουδών /μάθημα: Εισαγωγή στη Σύγχρονη Παιδαγωγική)
- Αντικείμενο, ανάπτυξη και εξέλιξη της Παιδαγωγικής Επιστήμης
Βασικές έννοιες της Παιδαγωγικής (αγωγή, μόρφωση, μάθηση, διδασκαλία, εκπαίδευση, παιδεία, κατάρτιση).
2. Το φαινόμενο της αγωγής. Η αναγκαιότητα της αγωγής. Το παιδαγωγικό ζεύγος. Η παιδαγωγική σχέση.
- Καθοριστικοί παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας
- Μοντέλα αγωγής
- Μέθοδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης
- Κλάδοι και Κατευθύνσεις. Η διεπιστημονικότητα της Παιδαγωγικής Επιστήμης
- Οι πηγές της παιδαγωγικής γνώσης: Εκπαιδευτική πρακτική, φιλοσοφικός στοχασμός, βιβλιογραφική τεκμηρίωση, επιστημονική έρευνα
- Γενικές όψεις και συνθήκες εκπαίδευσης: Επιδιώξεις και στόχοι, σχολικός θεσμός, εκπαιδευτικό ίδρυμα, προγράμματα και περιεχόμενα, μέθοδοι και τεχνικές, σχολικός χώρος και χρόνος, σχέση σχολείου – οικογένειας – κοινωνίας. Παιδαγωγική επιστήμη και μάθηση
- Η εκπαιδευτική πράξη: Θεμελιώδεις αρχές, εκπαιδευτικές σχέσεις, το μάθημα, τα σχολικά εγχειρίδια, το εκπαιδευτικό υλικό
- Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική. Σύντομη επισκόπηση των παιδαγωγικών κινημάτων του 20ου αιώνα
- Νέες τάσεις και μορφές αγωγής: παιδαγωγική ΑΜΕΑ, περιβαλλοντική αγωγή, αγωγή υγείας, αγωγή του καταναλωτή, (καλ)αισθητική αγωγή, θεατρική αγωγή κ.α.
- Σύγχρονοι παιδαγωγικοί προσανατολισμοί και εφαρμογές: Αγωγή για τα δικαιώματα του παιδιού, εθελοντισμός και κοινωνικός προβληματισμός. «Ευέλικτη Ζώνη» στην εκπαίδευση κ.α.
- ΕΡΓΑΣΙΕΣ ομαδικές ή ατομικές σπουδαστών (υποστηρικτικές της αξιολόγησης) ανατίθενται κατά τα πρώτα μαθήματα για ολιγόλεπτη παρουσίαση, με επιλογή από προτεινόμενα θέματα
- Οι σπουδαστές είναι δυνατόν να επεξεργάζονται ομαδο-συνεργατικά και εργαστηριακά επί μέρους θέματα
- Εξετάσεις εξαμήνου «με ανοιχτά βιβλία» (κριτική προσέγγιση του περιεχομένου του μαθήματος και εφαρμογές). Η εξέταση εξαμήνου δεν προγραμματίζεται επί τη βάσει συγκεκριμένων σελίδων (Θα εμπλουτίζεται το εκπαιδευτικό υλικό), και στοχεύει στο να διαγνώσει αν οι σπουδαστές έχουν κατανοήσει τα θεμελιώδη ζητήματα και προβλήματα της συγκεκριμένης επιστήμης και έχουν ευαισθητοποιηθεί στις σύγχρονες τάσεις.
- Επιπρόσθετα, θα συγκροτείται βαθμιαία ατομικός Φάκελος μαθήματος
- Τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος: Αξιοποίηση ποικίλων μεθόδων, μέσων και τεχνικών: Εισήγηση, και κατά περίπτωση μορφές συμμετοχικής διδασκαλίας (διαλεκτική μορφή διδασκαλίας, ομαδο-συνεργατική, εργαστηριακή, μικρά projects κ.α.)
- ΠΡΩΤΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ματσαγγούρας, Ηλίας (2009), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής. Εναλλακτικές προσεγγίσεις, διδακτικές προεκτάσεις. Αθήνα: Gutenberg
Ξωχέλλης, Παναγιώτης (1999), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεμελιώδη προβλήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη
Πυργιωτάκης, Ιωάννης (2008), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα (12η έκδοση)
* Βαϊνάς, Κώστας (2008), Εισαγωγή στην Επαγγελματική Παιδαγωγική. Αθήνα: Gutenberg
Χριστιάς, Ιωάννης (1994), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής.
Χατζηδήμου, Δημήτρης, (2009), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Συμβολή στη διάχυση της παιδαγωγικής σκέψης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη
Mialaret, G. (1996), Εισαγωγή στις επιστήμες της αγωγής. Αθήνα: Τυπωθήτω
* Κογκούλης, Ιωάννης (2008), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη
Κρίβας, Σ. (2005), Παιδαγωγική Επιστήμη. Βασική θεματική. Αθήνα: Gutenberg
Bollnow, Otto Friedrich, Anthropologische Paedagogik. <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Tamagawa University Press. Tokyo. Μετάφρ. Μ. και Κ. Βαϊνά. (Φιλοσοφική Παιδαγωγική). Αθήνα: Γρηγόρη, 1986
http://www.otto-friedrich-bollnow.de/doc/AnthrPaedgrganz.pdf
http://www.otto-friedrich-bollnow.de/doc/AnthrPaedgr1.pdf :
Μεταρρυθμιστική Παιδαγωγική, Φαινομενολογία, Πολιτιστική Παιδαγωγική
http://www.otto-friedrich-bollnow.de/doc/AnthrPaedgr4.pdf : Η παιδαγωγική ατμόσφαιρα
Λιγότερα
ΑΣΠΑΙΤΕ
ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
(1ο εξάμηνο)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Μάθημα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Καθηγ. Μαρία Βαϊνά
του ΓΕΝΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Ακαδ. έτος 2011-12 (χειμερινό εξάμηνο)
Γραφ.: 119, επικοιν: Τετάρτη 17.00-18.00, και κατόπιν συνεννόησης, mail: avain@aspete.gr
Μαρούσι, 26-10-2011
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ»
(2 ώρες εβδομαδιαίως Θεωρία / υποχρεωτικό)
Σκοπός διδασκαλίας του μαθήματος
Να εξοικειωθούν οι σπουδαστές με τη βασική θεματική της Παιδαγωγικής Επιστήμης, να γνωρίσουν την πορεία της εξέλιξής της, να αποκτήσουν μια σαφή εικόνα του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και των συνθηκών του και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στις σύγχρονες παιδαγωγικές κατευθύνσεις.
Περιεχόμενο μαθήματος (Βλ. Ιστοσελίδα ΑΣΠΑΙΤΕ: www.aspete.gr, Πρόγραμμα Σπουδ
ΑΣΠΑΙΤΕ
ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
(1ο εξάμηνο)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Μάθημα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Καθηγ. Μαρία Βαϊνά
του ΓΕΝΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Ακαδ. έτος 2011-12 (χειμερινό εξάμηνο)
Γραφ.: 119, επικοιν: Τετάρτη 17.00-18.00, και κατόπιν συνεννόησης, mail: avain@aspete.gr
Μαρούσι, 26-10-2011
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ»
(2 ώρες εβδομαδιαίως Θεωρία / υποχρεωτικό)
Σκοπός διδασκαλίας του μαθήματος
Να εξοικειωθούν οι σπουδαστές με τη βασική θεματική της Παιδαγωγικής Επιστήμης, να γνωρίσουν την πορεία της εξέλιξής της, να αποκτήσουν μια σαφή εικόνα του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και των συνθηκών του και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στις σύγχρονες παιδαγωγικές κατευθύνσεις.
Περιεχόμενο μαθήματος (Βλ. Ιστοσελίδα ΑΣΠΑΙΤΕ: www.aspete.gr, Πρόγραμμα Σπουδ