Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας

Δρ. Βασίλειος Σάλτας

Περιγραφή

Το μάθημα "Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας" αποσκοπεί στη μελέτη των μεθόδων και διαδικασιών που χρησιμοποιούνται για να μελετηθούν τα εκπαιδευτικά ζητήματα, να τεθούν, να διερευνηθούν και απαντηθούν σχετικά ερευνητικά ερωτήματα.

Αντικειμενικοί στόχοι
  1. Να προσδιοριστεί η έννοια της επιστημονικής έρευνας
  2. Να διατυπωθούν τα βασικά είδη εκπαιδευτικής έρευνας
  3. Να προσδιοριστούν εκπαιδευτικά προβλήματα που χρειάζεται να μελετηθούν σε πραγματικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και βάσει βιβλιογραφικής επισκόπησης
  4. Να σχεδιαστούν και να αναπτυχτούν κατάλληλα ερευνητικά εργαλεία για τη συλλογή δεδομένων  
  5. Να αναζητηθούν κατάλληλες μεθόδους συλλογής, ανάλυσης και παρουσίασης  δεδομένων, τρόπους καταγραφής αναφορών κ.τ.λ.
  6. Να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί ένα σχέδιο έρευνας εκπαιδευτικού προβλήματος ακολουθώντας τα βασικά βήματα της ερευνητικής διαδικασίας
Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)

Μέρος 1ο: Μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας

1.1  Ορισμός επιστημονικής έρευνας

1.2  Αναζήτηση αλήθειας

1.3  Βασικές έννοιες επιστημονικής έρευνας

1.4  Είδη επιστημονικής έρευνας

1.5  Κατηγορίες εκπαιδευτικών ερευνητικών εργασιών

1.6  Στρατηγικές επιστημονικής έρευνας

1.7  Χαρακτηριστικά του ερευνητή

1.8  Κίνητρα του ερευνητή

1.9  Βιβλιογραφική επισκόπηση

1.10  Δομή και χρήση βιβλιογραφίας

1.11 Διάγραμμα διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας

Μέρος 2ο: Μέθοδοι επιστημονικής έρευνας

1.1   Ορισμός της μεθόδου έρευνας

1.2   Ερευνητικές μέθοδοι

1.2.1         Βιβλιογραφική μέθοδος έρευνας

1.2.2         Μέθοδος  παρατήρησης

1.2.3         Μέθοδος συνέντευξης

1.2.4         Μέθοδος πειράματος

1.2.5         Μέθοδος κοινωνιογράμματος

1.2.6         Μέθοδος ανάλυσης περιεχομένου

1.2.7         Μέθοδος τεστ

1.2.8         Μέθοδος ερωτηματολογίου

Μέρος 3ο: Πρακτικές εφαρμογές

3.1  Κλίμακα Likert

3.2  Επεξεργασία αποτελεσμάτων

3.3  Βασικά στατιστικά δεδομένα

3.4  Βασικοί στατιστικοί έλεγχοι

3.5  Παράγοντες που μειώνουν την αξιοπιστία της έρευνας

3.6  Ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο

3.7  Παραδείγματα υλοποιημένων ερευνών

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
  1. Γνωστοποίηση της ύλη του μαθήματος, τους μαθησιακούς στόχους και του τρόπου αξιολόγησής τους: την πρώτη ώρα μαθήματος προφορικά (μέσω δημιουργημένης παρουσίασης) καθώς και μέσω της ιστοσελίδας του μαθήματος ή/και του εισηγητή (http://www.compscience.gr) και του e-mail του καθγητού (coin_kav@otenet.gr).
  2. Διαδικασία διαλέξεων: γίνονται με τη βοήθεια εποπτικών μέσων (ηλεκτρονικός υπολογιστής και διαφανοσκόπιο), βάσει παρουσίασης σε MS– PowerPoint.
  3. Γνωστοποίηση ωρών γραφείου για συνεργασία με τους εκπαιδευομένους: την πρώτη ώρα μαθήματος προφορικά (μέσω δημιουργημένης παρουσίασης) καθώς και μέσω της ιστοσελίδας του μαθήματος ή/και του εισηγητή (http://www.compscience.gr)
  4. Συμμετοχή εκπαιδευομένων: (α) Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν ενεργά βάσει σχετικών ερωτήσεων. (β) Μέσω εξαμηνιαίων ατομικών εργασιών, αλλά και πτυχιακών εργασιών (εκπόνηση αυτών κατά το ΕΕ13-14), κυρίως, μεθοδεύεται η εκπαίδευση των συμμετεχόντων εκπαιδευμένων στην ερευνητική διαδικασία.
  5. Προετοιμασία εξετάσεων: για την καλύτερη προετοιμασία τους οι εκπαιδευόμενοι έχουν στη διάθεσή τους σχετικό ηλεκτρονικό διαγώνισμα αυτοαξιολόγησης.
  6. Διασφάλιση της διαφάνειας στην αξιολόγηση της επίδοσης των εκπαιδευομένων: (α) Καλούνται οι εκπαιδευόμενοι να δουν το γραπτό τους, με ανακοίνωση αμέσως μετά την εξεταστική. (β) Κοινοποίηση των αποτελεσμάτων στα χρονικά όρια που ο νόμος ορίζει. (γ) Αφού κοινοποιηθούν τα αποτελέσματα, ανάρτηση στην ιστοσελίδα του τμήματος, των απαντήσεων. (δ) Διάθεση χρόνο για συζήτηση σχετικά με τα θέματα και λύση τυχόν αποριών σχετικών με το βαθμό. 
Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης
  1. Εξέταση γραπτή: τελική εξέταση με συντελεστή βαρύτητας 0,5. Η ύλη της είναι όλα όσα διδάχτηκαν κατά τη διάρκεια του ΧΕ13-14. Ο τρόπος εξέταση θα είναι βάσει ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής χωρίς αρνητική βαθμολογία.
  2. Κατ’ οίκον εργασία: εργασία εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας 0,5.
Προαπαιτήσεις
  1. Λειτουργικά συστήματα (Windows ή/και Mac)
  2. MS – Word
  3. MS – Excel
  4. Internet
  5. Αποστολή/ Λήψη μηνυμάτων
  6. Χρήση ασύγχρονων μορφών εκπαίδευσης
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
  1. Cobin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded research, 3rd Edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
  2. Cohen, L., Manion, L. & Morisson, K.  (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  3. Holliday, R. (2007). Doing and Writing Qualitative Research, 2nd Edition. London: Sage Publications.
  4. Javeau, C. (1996). Η Έρευνα με Ερωτηματολόγιο: Το εγχειρίδιο του καλού ερευνητή. (Κ. Τζαννόνε - Τζωρτζή, Eπιμ. έκδ. και μετάφρασης). Αθήνα: Τυπωθήτω.

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -