ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ B (H/NΚ) (UND129)
Άγγελος Γιαννούλας
Στο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση «Θετικών Επιστημών & Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να προσδιορίζουν την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφουν το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν
- Να διατυπώνουν επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση
- Να προσδιορίζουν τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση
- Να αναγνωρίζουν τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση
- Να σχεδιάζουν στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, να τις υλοποιούν και να σχεδιάζουν έρευνες δράσης που θα αξιολογούν τον αντίκτυπο αυτών των στρατηγικών ενσωμάτωσης
- Να αναπτύσσουν μαθησιακές δραστηριότητες που αξιοποιούν:
- (α) σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία (εκπαιδευτικό λογισμικό, εργαλεία λογισμικού γενικής και ειδικής χρήσης, εργαλεία πολυμέσων/υπερμέσων),
- (β) υπηρεσίες, εργαλεία και εφαρμογές του Διαδικτύου και του Παγκόσμιου Ιστού, και
- (γ) φορητές τεχνολογίες και τις σχετικές με αυτές εφαρμογές.
Στο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση «Θετικών Επιστημών & Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να προσδιορίζουν την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφουν το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν
- Να διατυπώνουν επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση
- Να προσδιορίζουν τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση
- Να αναγνωρίζουν τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση
- Να σχεδιάζουν στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, να τις υλοποιούν και να σ
Στο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση «Θετικών Επιστημών & Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να προσδιορίζουν την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφουν το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν
- Να διατυπώνουν επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση
- Να προσδιορίζουν τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση
- Να αναγνωρίζουν τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση
- Να σχεδιάζουν στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, να τις υλοποιούν και να σ
- Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Πολυμέσων
- Αρχές και φιλοσοφία του μαθήματος
- Τι θα επιχειρήσουμε
- Μαθησιακοί στόχοι
- Εργαστηριακές δραστηριότητες
- Παιδαγωγικές μέθοδοι
- Αξιολόγηση
- Εγγραφή στο εργαστήριο
- Εγγραφή στην η-τάξη
- Εγγραφή στη φόρμα του μαθήματος (πάτα εδώ)
- Υπενθύμιση: Εκπαιδευτικό σενάριο
- Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Educational Technology)
- Τεχνολογία (ορισμός)
- Εκπαιδευτική Τεχνολογία (ορισμός)
- Ανάλυση του ορισμού
- Πού πρέπει να εστιάζουμε;
- Χρονογραμμές Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
- Άσκηση (συνεργατική)
- Δημιουργία χρονογραμμής online
- Γνωριμία με τα infographic (πληροφοριακά γραφήματα)
- Το πλαίσιο TPACK (Technology Pedagogical And Content Knowledge)
- Άσκηση
- Prompt Engineering
- Ορισμός
- Παράδειγμα (ChatGPT)
- Prompt Engineering
- Εργασία:
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Σημειώσεις
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 1 (σελ. 11 έως 20)
- Κεφάλαιο 11 (σελ. 222 έως 224)
-
-
- Άσκηση με τη χρήση προσομοίωσης
- Το φαινόμενο του θερμοκηπίου
- Φύλλο εργασίας
- Ομαδοσυνεργατική μάθηση
- Διερεύνηση/Ανακάλυψη
- Καθοδηγούμενη διερευνητική μάθηση
-
- Διασύνδεση με τις γνώσεις του προηγούμενου μαθήματος
- Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
- TPACK
- Διασύνδεση με τις γνώσεις του προηγούμενου μαθήματος
- Προσομοιώσεις (simulations)
- Παραδείγματα
- Μαθηματικών
- Φυσικής
- Κέρδη και οφέλη
- Παράδειγμα
- Εργαστήριο
- Άσκηση
- Παραδείγματα
- Σημειώσεις
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Κεφάλαιο 11 (σελ. 222 - 224)
- Κεφάλαιο 11 (σελ. 228 - 232)
-
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Προσοπωποιημένη μάθηση
- Διαφοροποιημλενη μάθηση
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Εργαστήριο: Εξατομικευμένη μάθηση στην αίθουσα
- Γραφική αναπαράσταση συνάρτησης
- Α' βήμα: Έλεγχος γνώσεων
- Β' βήμα: Δημιουργία ομάδων/ατόμων μελέτης
- Γ' βήμα: Εργασία ανά ομάδα/άτομα
- Γραφική αναπαράσταση συνάρτησης
- Παιγνιώδης μάθηση
- Παιγνίδι "Turtle Graphics"
- Προγραμματισμός σε block
- Πλατφόρμα App Inventor
- Δημιουργία App για SMS αποστολή
- Φόρμα αξιολόγησης
- Παιγνίδι "Turtle Graphics"
- Βιβλίο
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 14 (σελ. 291 έως 295)
-
-
- Λογοκλοπή (plagiarism)
- Πνευματική ιδιοκτησία (copyright)
- Βιβλιογραφικές αναφορές
- Πρότυπα βιβλιογραφικής αναφοράς
- Doi & ISBN
- Αυτοματοποιημένη αναφορά
- Εργαστήριο
- Άσκηση
- Λογοκλοπή
- Ορισμός
- Παράδειγμα
- Ανίχνευση ηλεκτρονικής λογοκλοπής
- Παραδείγματα επιφανών προσώπων
- Ηλεκτρονική προσβασιμότητα
- Τι σημαίνει ο όρος "η-προσβασιμότητα";
- Πρόσθετο UserWay
- Οφέλη
- Παραδείγματα
- Εργαστήριο:
- Ιστοσελίδα με κώδικα USERWAY
- Τι σημαίνει ο όρος "η-προσβασιμότητα";
- Βιβλίο
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 9 (σελ. 175 έως 180 και 194 - 195)
-
-
Κ Α Λ Ο Π Α Σ Χ Α
Μην ξεχνάτε ότι με την επιστροφή έχουμε ΠΡΟΟΔΟ.
Ημέρα: Τρίτη 14/05/2024
Ώρα: ώρα του εργαστηριακού μαθήματος
Διάρκεια: 90'
Υλικό: Όλες οι ενότητες.
Για τους παλαιότερους φοιτητές: Μπορούν να παρουσιαστούν σε όποια ώρα επιθυμούν (09:00 ή 11:00 ή 13:00).
- Εργαστήριο
- Ποιος είναι ο δικός σου τύπος μάθησης (μαθησιακό στιλ)
- Τύπος/Στιλ μάθησης
- Αντί ορισμού
- Τι σημαίνει η γνώση του τύπου μάθησης:
- για τον μαθητή,
- για τον εκπαιδευτικό.
- Το μοντέλο του Neil Fleming των τύπων μάθησης VAK/VARK
- Πολυμέσα στην εκπαίδευση
- Πολυμέσα και Υπερμέσα.
- Υπερκείμενα (hypertexts) και HyperDocs.
- Το μοντέλο εκπαίδευσης 5Ε
- Το μοντέλο εκπαίδευης 4C
- Το μοντέλο εκπαίδευσης DOK
- Πολυμέσα στην εκπαίδευση.
- Διαδραστικά / μη-διαδραστικά πολυμέσα.
- Αρχή των πολυμέσων
- Πολυμεσική μάθηση.
- Η (θεμελιώδης) αρχή των πολυμέσων.
- Παραδείγματα
- Άσκηση
- Δημιουργία πολυμέσου με βάση την αρχή των πολυμέσων
- Video/Θεωρία
- Εργαστήριο
- Ομαδική εργασία
- Δημιουργία πληροφοριών βάσει της αρχής των πολυμέσων
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 4 (σελ. 71 έως 83)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Αρχές που μειώνουν τη νοητική επεξεργασία λόγω πλεονάζοντος υλικού
- Τι αφορά στην πολυμεσική μάθηση
- Η αρχή της γειτνίασης (ή της διάσπασης της προσοχής - the contiguity principle)
- Αρχή χωρικής γειτνίασης
- Αρχή χρονικής γειτνίασης
- Η αρχή του πλεονασμού (the redundancy principle)
- Η αρχή της σηματοδότησης (ή της ένδειξης - the signaling principle)
- Η αρχή της συνοχής (the coherence principle)
- Η αρχή της γειτνίασης (ή της διάσπασης της προσοχής - the contiguity principle)
- Παραδείγματα
- Ασκήσεις
- Τι αφορά στην πολυμεσική μάθηση
- Οπτικά Μέσα - Αλληλεπιδραστική εικόνα
- Οπτικά μέσα και προσωπικά στοιχεία
- Πρόσβαση μαθητών
- Άδειες χρήσης
- Προσωπικά δεδομένα
- Πρόσβαση μαθητών
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 4 (σελ. 74 έως 80)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Αρχές της πολυμεσικής μάθησης για τη διαχείριση της ουσιαστικής (γνωστικής) επεξεργασίας
- Αρχή της προσαρμοστικότητας (the modality principle)
- Αρχή της κατάτμησης (the segmenting principle)
- Αρχή της προεκπαίδευσης (the pre-training principle)
- Παραδείγματα
- Ασκήσεις
- Ατομική
- Ομαδική
- Το Video στην εκπαίδευση
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Το Video στην τεχνική εκπαίδευση
- Δημιουργία διαδραστικού Video
- Εργαστήριο: EdPuzzle
- Αποκοπή video (video trimmer)
- Προσθήκη ερωτήσεων
- Προσθήκη σημειώσεων
- Προσθήκη αφήγησης
- Διαμοιρασμός
- Εργαστήριο: EdPuzzle
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Λύση άσκησης (ενδεικτική)
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 5 (από σελ. 85 έως σελ. 89)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Πολυμεσική μάθηση: Αρχές που προωθούν την παραγωγική διαδικασία
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Το Video στην τεχνική εκπαίδευση
- Υποτιτλισμός ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών Video
- Εργαστήριο: Download Subtitles (μετάφραση υπότιτλων)
- Εργαστήριο: Kapwing (προσθήκη & επεξεργασία υπότιτλων)
- Δημιουργία προσωπικού καναλιού ανάτρτησης Video
- Εργαστήριο: Youtube channel
- Πολυμεσικά λάθη
- Συνήθη λάθη στη δημιουργία των πολυμεσικών αρχείων
- Παραδείγματα
- Συνήθη λάθη στη δημιουργία των πολυμεσικών αρχείων
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 5 (από κεφ. 5.2 έως 5.2.5)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
Επανάληψη της 11ης Ενότητας
Η τελική πρόοδος/εξέταση του εργαστηριακού μαθήματος θα γίνει την Τρίτη 25/06/2023 την ώρα του μαθήματος. Αφορά και τις φοιτήτριες και τους φοιτητές των παλαιότερων ετών.
- Ύλη μαθήματος
- Ενότητες:
- 8η Ενότητα: (Θεμελιώδης) Αρχή των πολυμέσων / Μαθησιακό στυλ
- 9η Ενότητα: Αρχές μείωσης της γνωστικής επεξεργασίας από το περιττό υλικό - Εικόνα και μάθηση
- 10η Ενότητα: Αρχές της πολυμεσικής μάθησης για τη διαχείριση της ουσιαστικής (γνωστικής) επεξεργασίας - Το Video στην εκπαίδευση
- 11η Ενότητα: Αρχές της πολυμεσική μάθησης που προωθούν την παραγωγική διαδικασία -Υπότιτλοι
- Ενότητες:
- Βιβλίο: Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
από σελ. 67 έως σελ. 100
-
- Διαδικασία
- Γραπτή εξέταση.
- Έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα επιτρέπονται ανοικτά.
- Ελεύθερη χρήση των προσωπικών φορητών υπολογιστικών συστημάτων.
- Ώρες προσέλευσης
- Η ώρα του εργαστηριακού μαθήματος.
- Επιλογή για τους παλαιότερους φοιτητές, όπως και όσων έχουν άλλες διδακτικές υποχρεώσεις, μεταξύ:
- 09:00 - 10:30
- 11:00 - 12:30
- 13:00 - 14:30