ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α (H/ΛΓ)
Άγγελος Γιαννούλας
Στο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση των «Θετικών Επιστημών" και της "Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να είστε σε θέση:
- Να προσδιορίζετε την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφετε το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν.
- Να διατυπώνετε επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να προσδιορίζετε τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση.
- Να αναγνωρίζετε τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση.
- Να σχεδιάζετε στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να τις υλοποιείτε και να σχεδιάζετε έρευνες δράσης που θα αξιολογούν τον αντίκτυπο αυτών των στρατηγικών ενσωμάτωσης.
- Να αναπτύσσετε μαθησιακές δραστηριότητες που αξιοποιούν:
- (α) σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία (εκπαιδευτικό λογισμικό, εργαλεία λογισμικού γενικής και ειδικής χρήσης, εργαλεία πολυμέσων/υπερμέσων),
- (β) υπηρεσίες, εργαλεία και εφαρμογές του Διαδικτύου και του Παγκόσμιου Ιστού, και
- (γ) φορητές τεχνολογίες και τις σχετικές με αυτές εφαρμογές.
Στο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση των «Θετικών Επιστημών" και της "Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να είστε σε θέση:
- Να προσδιορίζετε την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφετε το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν.
- Να διατυπώνετε επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να προσδιορίζετε τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση.
- Να αναγνωρίζετε τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση.
- Να σχεδιάζετε στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να τις υλοποιείτε κα
Στο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση των «Θετικών Επιστημών" και της "Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να είστε σε θέση:
- Να προσδιορίζετε την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφετε το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν.
- Να διατυπώνετε επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να προσδιορίζετε τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση.
- Να αναγνωρίζετε τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση.
- Να σχεδιάζετε στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να τις υλοποιείτε κα
- Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Πολυμέσων
- Αρχές και φιλοσοφία του μαθήματος
- Τι θα επιχειρήσουμε
- Μαθησιακοί στόχοι
- Εργαστηριακές δραστηριότητες
- Παιδαγωγικές μέθοδοι
- Αξιολόγηση
- Εγγραφή στο εργαστήριο
- Εγγραφή στην η-τάξη
- Εγγραφή στη φόρμα του μαθήματος (πάτα εδώ)
- Υπενθύμιση: Εκπαιδευτικό σενάριο
- Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Educational Technology)
- Τεχνολογία (ορισμός)
- Εκπαιδευτική Τεχνολογία (ορισμός)
- Ανάλυση του ορισμού
- Πού πρέπει να εστιάζουμε;
- Χρονογραμμές Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
- Άσκηση (συνεργατική)
- Δημιουργία χρονογραμμής online
- Γνωριμία με τα infographic (πληροφοριακά γραφήματα)
- Το πλαίσιο TPACK (Technology Pedagogical And Content Knowledge)
- Άσκηση
- Prompt Engineering
- Ορισμός
- Παράδειγμα (ChatGPT)
- Prompt Engineering
- Εργασία:
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Σημειώσεις
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 1 (σελ. 11 έως 20)
- Κεφάλαιο 11 (σελ. 222 έως 224)
-
-
- Άσκηση με τη χρήση προσομοίωσης
- Το φαινόμενο του θερμοκηπίου
- Φύλλο εργασίας
- Ομαδοσυνεργατική μάθηση
- Διερεύνηση/Ανακάλυψη
- Καθοδηγούμενη διερευνητική μάθηση
- Διασύνδεση με τις γνώσεις του προηγούμενου μαθήματος
- Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
- TPACK
- Προσομοιώσεις (simulations)
- Παραδείγματα
- Μαθηματικών
- Φυσικής
- Κέρδη και οφέλη
- Παράδειγμα
- Εργαστήριο
- Άσκηση
- Παραδείγματα
- Σημειώσεις
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Κεφάλαιο 11 (σελ. 222 - 224)
- Κεφάλαιο 11 (σελ. 228 - 232)
-
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Προσοπωποιημένη μάθηση
- Διαφοροποιημένη μάθηση
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Εργαστήριο: Εξατομικευμένη μάθηση στην αίθουσα
- Γραφική αναπαράσταση συνάρτησης
- Α' βήμα: Έλεγχος γνώσεων
- Β' βήμα: Δημιουργία ομάδων/ατόμων μελέτης
- Γ' βήμα: Εργασία ανά ομάδα/άτομα
- Γραφική αναπαράσταση συνάρτησης
- Παιγνιώδης μάθηση
- Παιγνίδι "Maze"
- Προγραμματισμός σε block
- Πλατφόρμα App Inventor
- Δημιουργία App για SMS αποστολή
- Φόρμα αξιολόγησης
- Παιγνίδι "Maze"
- Βιβλίο
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 14 (σελ. 291 έως 295)
-
-
- Λογοκλοπή (plagiarism)
- Πνευματική ιδιοκτησία (copyright)
- Βιβλιογραφικές αναφορές
- Πρότυπα βιβλιογραφικής αναφοράς
- Doi & ISBN
- Αυτοματοποιημένη αναφορά
- Εργαστήριο
- Άσκηση
- Λογοκλοπή
- Ορισμός
- Παράδειγμα
- Ανίχνευση ηλεκτρονικής λογοκλοπής
- Παραδείγματα επιφανών προσώπων
- Ηλεκτρονική προσβασιμότητα
- Τι σημαίνει ο όρος "η-προσβασιμότητα";
- Πρόσθετο UserWay
- Οφέλη
- Παραδείγματα
- Εργαστήριο:
- Ιστοσελίδα με κώδικα USERWAY
- Τι σημαίνει ο όρος "η-προσβασιμότητα";
- Βιβλίο
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 9 (σελ. 175 έως 180 και 194 - 195)
-
-
Μην ξεχνάτε ότι με την επιστροφή έχουμε ΠΡΟΟΔΟ.
Ημέρα: Τρίτη 14/05/2024
Ώρα: ώρα του εργαστηριακού μαθήματος
Διάρκεια: 90'
Υλικό: Όλες οι ενότητες.
Για τους παλαιότερους φοιτητές: Μπορούν να παρουσιαστούν σε όποια ώρα επιθυμούν (09:00 ή 11:00 ή 13:00).
- Εργαστήριο
- Ποιος είναι ο δικός σου τύπος μάθησης (μαθησιακό στιλ)
- Τύπος/Στιλ μάθησης
- Αντί ορισμού
- Τι σημαίνει η γνώση του τύπου μάθησης:
- για τον μαθητή,
- για τον εκπαιδευτικό.
- Το μοντέλο του Neil Fleming των τύπων μάθησης VAK/VARK
- Πολυμέσα στην εκπαίδευση
- Πολυμέσα και Υπερμέσα.
- Υπερκείμενα (hypertexts) και HyperDocs.
- Το μοντέλο εκπαίδευσης 5Ε
- Το μοντέλο εκπαίδευης 4C
- Το μοντέλο εκπαίδευσης DOK
- Πολυμέσα στην εκπαίδευση.
- Διαδραστικά / μη-διαδραστικά πολυμέσα.
- Αρχή των πολυμέσων
- Πολυμεσική μάθηση.
- Η (θεμελιώδης) αρχή των πολυμέσων.
- Παραδείγματα
- Άσκηση
- Δημιουργία πολυμέσου με βάση την αρχή των πολυμέσων
- Video/Θεωρία
- Εργαστήριο
- Ομαδική εργασία
- Δημιουργία πληροφοριών βάσει της αρχής των πολυμέσων
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 4 (σελ. 71 έως 83)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Αρχές που μειώνουν τη νοητική επεξεργασία λόγω πλεονάζοντος υλικού
- Τι αφορά στην πολυμεσική μάθηση
- Η αρχή της γειτνίασης (ή της διάσπασης της προσοχής - the contiguity principle)
- Αρχή χωρικής γειτνίασης
- Αρχή χρονικής γειτνίασης
- Η αρχή του πλεονασμού (the redundancy principle)
- Η αρχή της σηματοδότησης (ή της ένδειξης - the signaling principle)
- Η αρχή της συνοχής (the coherence principle)
- Η αρχή της γειτνίασης (ή της διάσπασης της προσοχής - the contiguity principle)
- Παραδείγματα
- Ασκήσεις
- Τι αφορά στην πολυμεσική μάθηση
- Οπτικά Μέσα - Αλληλεπιδραστική εικόνα
- Οπτικά μέσα και προσωπικά στοιχεία
- Πρόσβαση μαθητών
- Άδειες χρήσης
- Προσωπικά δεδομένα
- Πρόσβαση μαθητών
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 4 (σελ. 74 έως 80)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Αρχές της πολυμεσικής μάθησης για τη διαχείριση της ουσιαστικής (γνωστικής) επεξεργασίας
- Αρχή της προσαρμοστικότητας (the modality principle)
- Αρχή της κατάτμησης (the segmenting principle)
- Αρχή της προεκπαίδευσης (the pre-training principle)
- Παραδείγματα
- Ασκήσεις
- Ατομική
- Ομαδική
- Το Video στην εκπαίδευση
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Το Video στην τεχνική εκπαίδευση
- Δημιουργία διαδραστικού Video
- Εργαστήριο: EdPuzzle
- Αποκοπή video (video trimmer)
- Προσθήκη ερωτήσεων
- Προσθήκη σημειώσεων
- Προσθήκη αφήγησης
- Διαμοιρασμός
- Εργαστήριο: EdPuzzle
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Λύση άσκησης (ενδεικτική)
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 5 (από σελ. 85 έως σελ. 89)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Πολυμεσική μάθηση: Αρχές που προωθούν την παραγωγική διαδικασία
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Το Video στην τεχνική εκπαίδευση
- Υποτιτλισμός ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών Video
- Εργαστήριο: Download Subtitles (μετάφραση υπότιτλων)
- Εργαστήριο: Kapwing (προσθήκη & επεξεργασία υπότιτλων)
- Δημιουργία προσωπικού καναλιού ανάτρτησης Video
- Εργαστήριο: Youtube channel
- Πολυμεσικά λάθη
- Συνήθη λάθη στη δημιουργία των πολυμεσικών αρχείων
- Παραδείγματα
- Συνήθη λάθη στη δημιουργία των πολυμεσικών αρχείων
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 5 (από κεφ. 5.2 έως 5.2.5)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
Επανάληψη της 11ης Ενότητας
Η τελική πρόοδος/εξέταση του εργαστηριακού μαθήματος θα γίνει την Τρίτη 25/06/2023 την ώρα του μαθήματος. Αφορά και τις φοιτήτριες και τους φοιτητές των παλαιότερων ετών.
- Ύλη μαθήματος
- Ενότητες:
- 8η Ενότητα: (Θεμελιώδης) Αρχή των πολυμέσων / Μαθησιακό στυλ
- 9η Ενότητα: Αρχές μείωσης της γνωστικής επεξεργασίας από το περιττό υλικό - Εικόνα και μάθηση
- 10η Ενότητα: Αρχές της πολυμεσικής μάθησης για τη διαχείριση της ουσιαστικής (γνωστικής) επεξεργασίας - Το Video στην εκπαίδευση
- 11η Ενότητα: Αρχές της πολυμεσική μάθησης που προωθούν την παραγωγική διαδικασία -Υπότιτλοι
- Ενότητες:
- Βιβλίο: Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
από σελ. 67 έως σελ. 100
-
- Διαδικασία
- Γραπτή εξέταση.
- Έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα επιτρέπονται ανοικτά.
- Ελεύθερη χρήση των προσωπικών φορητών υπολογιστικών συστημάτων.
- Ώρες προσέλευσης
- Η ώρα του εργαστηριακού μαθήματος.
- Επιλογή για τους παλαιότερους φοιτητές, όπως και όσων έχουν άλλες διδακτικές υποχρεώσεις, μεταξύ:
- 09:00 - 10:30
- 11:00 - 12:30
- 13:00 - 14:30