ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α
Άγγελος Γιαννούλας
Στο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση των «Θετικών Επιστημών" και της "Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να είστε σε θέση:
- Να προσδιορίζετε την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφετε το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν.
- Να διατυπώνετε επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να προσδιορίζετε τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση.
- Να αναγνωρίζετε τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση.
- Να σχεδιάζετε στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να τις υλοποιείτε και να σχεδιάζετε έρευνες δράσης που θα αξιολογούν τον αντίκτυπο αυτών των στρατηγικών ενσωμάτωσης.
- Να αναπτύσσετε μαθησιακές δραστηριότητες που αξιοποιούν:
- (α) σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία (εκπαιδευτικό λογισμικό, εργαλεία λογισμικού γενικής και ειδικής χρήσης, εργαλεία πολυμέσων/υπερμέσων),
- (β) υπηρεσίες, εργαλεία και εφαρμογές του Διαδικτύου και του Παγκόσμιου Ιστού, και
- (γ) φορητές τεχνολογίες και τις σχετικές με αυτές εφαρμογές.
Εγχειρίδιο μαθήματος: Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
ΛιγότεραΣτο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση των «Θετικών Επιστημών" και της "Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να είστε σε θέση:
- Να προσδιορίζετε την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφετε το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν.
- Να διατυπώνετε επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να προσδιορίζετε τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση.
- Να αναγνωρίζετε τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση.
- Να σχεδιάζετε στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να τις υλοποιείτε κα
Στο μάθημα επιχειρείται μια διεπιστημονική προσέγγιση των «Θετικών Επιστημών" και της "Τεχνολογίας» με τη «Διδακτική». Με άλλα λόγια πώς μπορούμε να διδάξουμε αποτελεσματικότερα την Επιστήμη μας με χρήση ψηφιακών εργαλείων (γενικά κάθε Επιστήμη & ιδιαίτερα τις Θετικές Επιστήμες)
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να είστε σε θέση:
- Να προσδιορίζετε την Εκπαιδευτική Τεχνολογία και να περιγράφετε το παρελθόν και το παρόν της περιοχής καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν.
- Να διατυπώνετε επιχειρήματα που συνηγορούν υπέρ της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να προσδιορίζετε τις γενικές κατηγορίες των τεχνολογικών πόρων (υλικού και λογισμικού) που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση.
- Να αναγνωρίζετε τις διδακτικές πρακτικές και τις στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας που αντανακλούν τις καθοδηγητικές και τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση.
- Να σχεδιάζετε στρατηγικές ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
- Να τις υλοποιείτε κα
- Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Πολυμέσων
- Αρχές και φιλοσοφία του μαθήματος
- Τι θα επιχειρήσουμε
- Μαθησιακοί στόχοι
- Εργαστηριακές δραστηριότητες
- Παιδαγωγικές μέθοδοι
- Αξιολόγηση
- Εγγραφή στο εργαστήριο
- Υπενθύμιση: Εκπαιδευτικό σενάριο
- Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Educational Technology)
- Τεχνολογία (ορισμός)
- Εκπαιδευτική Τεχνολογία (ορισμός)
- Ανάλυση του ορισμού
- Πού πρέπει να εστιάζουμε
- Πώς εργαζόμαστε στην τάξη
- Σημεία προσοχής για τον εκπαιδευτικό
- Γνωριμία με τα infographic (γραφήματα πληροφοριών)
- Παράδειγμα: Χρήση της τεχνολογίας στην τάξη
- Χρονογραμμή Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
- Παρουσίαση σημαντικών σημείων
- Άσκηση
- Δημιουργία χρονογραμμής online
- Δημιουργία χρονογραμμής online
- Εργασία:
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Σημειώσεις
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 1 (σελ. 11 έως 20)
-
-
- Το πλαίσιο TPACK (Technology Pedagogical And Content Knowledge)
- Πόσο καλά ξέρω το περιεχόμενο που θα διδάξω;
- Ποιες τεχνικές να επιλέξω;
- Ποια τεχνολογία μπορώ να χρησιμοποιήσω;
- Πώς θα συνδυάσω τα 3 βήματα για να έχω το καλύτερο μαθησιακό αποτέλεσμα;
- Εργασία
- Γνώσεις εκπαιδευτικού για τη δημιουργία μαθήματος (σύμφωνα με το TPACK)
- Μελέτη βασικών συναρτήσεων (Μαθημ. Α' Λυκείου)
- Γνώσεις εκπαιδευτικού για τη δημιουργία μαθήματος (σύμφωνα με το TPACK)
- Η προτροπή (prompt) στς μηχανές απαντήσεων ΤΝ
- Παράδειγμα ερώτησης/απάντησης
- Ορισμός 'prompt engineering'
- Τι είναι η 'μηχανική της προτροπής"; (Video)
- Εξατομικευμένη μάθηση (personilized learning)
- Πότε/Γιατί αναφέρθηκε
- Τεχνικές που ενσωματώνει
- Η συνδρομή της τεχνολογίας
- Χρήση της μεθοδολογίας στην τάξη
- Γενικό παράδειγμα χρήσης
- Παράδειγμα στις θετικές επιστήμες
- Οι μηχανές απαντήσεων ChatGPT & DeepSeek
- Βάση λειτουργίας τους (chatbot)
- Τρόποι επικοινωνίας
- Κατευθηντήριες συμβουλές
- στη μελέτη
- στη διδασκαλία
- Τι δεν ξεχνάμε ως χρήστες/εκπαιδευτικοί
- Βάση λειτουργίας τους (chatbot)
- Παραδείγματα χρήσης
- Φυσική (Γ' Λυκείου)
- Μαθηματικά (Γ' Λυκείου)
- Χρηματοπιστωτικές συναλλαγές (Β' ΕΠΑ.Λ.)
- Εκπαιδευτικό Σημειωματάριο ΤΝ
- NotebookLM
- Λειτουργία
- Χρήση ως ακαδημαϊκό εργαλείο
- Παράδειγμα: Ηλεκτροτεχνία (Γ' Λυκείου)
- NotebookLM
- Προσομοιώσεις (simulations)
- Παραδείγματα
- Μαθηματικών
- Φυσικής
- Κέρδη και οφέλη
- Παράδειγμα
- Εργαστήριο
- Γραφική παράσταση συνάρτησης
- Άσκηση
- Αυθεντική/Βιωματική
- Παραδείγματα
- Εργασία με τη χρήση προσομοίωσης
- Το φαινόμενο του θερμοκηπίου
- Φύλλο εργασίας
- Ομαδοσυνεργατική εργασία
- Διερεύνηση/Ανακάλυψη
- Καθοδηγούμενη διερευνητική μάθηση
- Καθοδηγούμενη διερευνητική μάθηση
- Βιβλίο
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 14 (σελ. 291 έως 295)
-
-
- Ποιο είναι το σωστό;
- "Ερωτήσεις/Απαντήσεις" & "Διάλογος" στην τάξη
- "Ομαδικότητα" & "Συνεργασία"
- "Ατομική εργασία"
- "Καθοδηγούμενη/Ανακαλυπτική μέθοδος
- Κοινά σημεία γραφημάτων (τομές)
- Εύρεση λέξης από online παιχνίδι
- Παιγνιώδης μάθηση
- Παιγνίδι "Turtle"
- Προγραμματισμός σε block
- Επαναλήψεις & Μετακινήσεις
- Προγραμματισμός σε block
- Φόρμα αξιολόγησης
- Παιγνίδι "Turtle"
- Ηλεκτρονική προσβασιμότητα
- Τι σημαίνει ο όρος "η-προσβασιμότητα";
- Πρόσθετο UserWay
- Οφέλη
- Παραδείγματα
- Εργαστήριο:
- Ιστοσελίδα με κώδικα USERWAY
- Τι σημαίνει ο όρος "η-προσβασιμότητα";
- Βιβλίο
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Μην ξεχνάτε ότι με την επιστροφή έχουμε ΠΡΟΟΔΟ.
Ημέρα: Τρίτη 29/04/2025 (13:00) & Τετάρτη 30/04/25 (10:00 & 12:00)
Ώρα: Ώρες του εργαστηριακού μαθήματος
Διάρκεια: 90'
Ύλη:
- η-τάξη: Οι ενότητες 2 έως 6.
-
Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Κεφάλαιο 1 (σελ. 11 έως 20)
- Κεφάλαιο 8 (σελ. 165 έως 168)
- Κεφάλαιο 11 (σελ. 222 έως 224 & 228 έως 231)
- Κεφάλαιο 12 (σελ. 236 έως 240)
-
Κεφάλαιο 13 (σελ. 255 έως 288)
- Λογοκλοπή (plagiarism)
- Πνευματική ιδιοκτησία (copyright)
- Βιβλιογραφικές αναφορές
- Πρότυπα βιβλιογραφικής αναφοράς
- Doi & ISBN
- Αυτοματοποιημένη αναφορά
- Εργαστήριο
- Άσκηση
- Λογοκλοπή
- Ορισμός
- Ανίχνευση ηλεκτρονικής λογοκλοπής
- Παραδείγματα επιφανών προσώπων
- Η δύναμη των πολυμέσων
- Πολυμέσα: Ορισμός
- Υπερκείμενα (hypertexts)
- Σύντομη ιστορική ανασκόπηση
- Παραδείγματα καινοτομιών
- Διαδραστικά / μη-διαδραστικά πολυμέσα
- Παράδειγμα πολυμέσων με γεοπληροφορίες
- Παράδειγμα πολυμέσων στην εκπαίδευση
- Άσκηση
- Εργαστήριο
- Ομαδική εργασία
- Δημιουργία πληροφοριών βάσει της αρχής των πολυμέσων
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 4 (σελ. 71 έως 83)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Αρχές που μειώνουν τη νοητική επεξεργασία λόγω πλεονάζοντος υλικού
- Τι αφορά στην πολυμεσική μάθηση
- Η αρχή της γειτνίασης (ή της διάσπασης της προσοχής - the contiguity principle)
- Αρχή χωρικής γειτνίασης
- Αρχή χρονικής γειτνίασης
- Η αρχή του πλεονασμού (the redundancy principle)
- Η αρχή της σηματοδότησης (ή της ένδειξης - the signaling principle)
- Η αρχή της συνοχής (the coherence principle)
- Η αρχή της γειτνίασης (ή της διάσπασης της προσοχής - the contiguity principle)
- Παραδείγματα
- Ασκήσεις
- Τι αφορά στην πολυμεσική μάθηση
- Οπτικά Μέσα - Αλληλεπιδραστική εικόνα
- Μια εικόνα ένα μάθημα
- Δημιουργία αλληλεπιδραστικής εικόνας
- Εργαστήριο : Genially
- Μια εικόνα ένα μάθημα
- Λαμπτήρας πυράκτωσης
- Διαμοιρασμός
- Εργαστήριο
- Οι νόμοι του Kirchhoff
- Συν-δημιουργία της διαδραστικής εικόνας με την τεχνητή νοημοσύνη
- Οπτικά μέσα και προσωπικά στοιχεία
- Πρόσβαση μαθητών
- Άδειες χρήσης
- Προσωπικά δεδομένα
- Πρόσβαση μαθητών
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 4 (σελ. 74 έως 80)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Αρχές της πολυμεσικής μάθησης για τη διαχείριση της ουσιαστικής (γνωστικής) επεξεργασίας
- Αρχή της προσαρμοστικότητας (the modality principle)
- Αρχή της κατάτμησης (the segmenting principle)
- Αρχή της προεκπαίδευσης (the pre-training principle)
- Παραδείγματα
- Ασκήσεις
- Ατομική
- Ομαδική
- Το Video στην εκπαίδευση
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Το Video στην τεχνική εκπαίδευση
- Δημιουργία διαδραστικού Video
- Εργαστήριο: EdPuzzle
- Αποκοπή video (video trimmer)
- Προσθήκη ερωτήσεων
- Προσθήκη σημειώσεων
- Προσθήκη αφήγησης
- Διαμοιρασμός
- Εργαστήριο: EdPuzzle
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Εργασία
- Δημιουργία διαδραστικού βίντεο
- Κοπή βίντεο
- Ερωτήσεις Ανοικτές/Κλειστές
- Επισημάνσεις
- Δημιουργία διαδραστικού βίντεο
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 5 (από σελ. 85 έως σελ. 89)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- Πολυμεσική μάθηση: Αρχές που προωθούν την παραγωγική διαδικασία
- H χρήση του Video στην εκπαιδευτική διαδικασία
- Το Video στην τεχνική εκπαίδευση
- Υποτιτλισμός ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών Video
- Εργαστήριο: Download Subtitles (μετάφραση υπότιτλων)
- Εργαστήριο: Kapwing (προσθήκη & επεξεργασία υπότιτλων)
- Δημιουργία προσωπικού καναλιού ανάτρτησης Video
- Εργαστήριο: Youtube channel
- Πολυμεσικά λάθη
- Συνήθη λάθη στη δημιουργία των πολυμεσικών αρχείων
- Παραδείγματα
- Συνήθη λάθη στη δημιουργία των πολυμεσικών αρχείων
- Βιβλία
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
-
Κεφάλαιο 5 (από κεφ. 5.2 έως 5.2.5)
-
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/cbo9781139547369
- Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
Η τελική πρόοδος/εξέταση του εργαστηριακού μαθήματος θα γίνει την επόμενη εβδομάδα την ώρα του εργαστηριακού μαθήματος.
- Ύλη μαθήματος: Ενότητες:
-
- 8η Ενότητα: Λογοκλοπή - Η δύναμη των πολυμέσων
- 9η Ενότητα: Αρχές μείωσης της γνωστικής επεξεργασίας από το περιττό υλικό - Εικόνα και μάθηση
- 10η Ενότητα: Αρχές της πολυμεσικής μάθησης: Διαχείριση της ουσιαστικής γνωστικής επεξεργασίας - Το Video στην εκπαίδευση
- 11η Ενότητα: Αρχές της πολυμεσική μάθησης που προωθούν την παραγωγική διαδικασία -Υπότιτλοι
- Βιβλίο: Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126
- από σελ. 67 έως σελ. 100
- από σελ. 85 έως σελ. 98
- Διαδικασία
- Γραπτή εξέταση.
- Έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα επιτρέπονται.
- Ελεύθερη χρήση των προσωπικών φορητών υπολογιστικών συστημάτων.
- Ώρες προσέλευσης
- Η ώρα του εργαστηριακού μαθήματος.
- Τρίτη: 13:00 - 14:30
- Τετάρτη: 10:00 - 11:30
- Τετάρτη: 12:00 - 13:30
- Η ώρα του εργαστηριακού μαθήματος.