Συμβουλευτική και Συμβουλευτική Ψυχολογία. Θεωρητικό υπόβαθρο και εφαρμογέςθησιακοί στόχοι
Οι φοιτητές να γίνουν ικανοί να
- να περιγράφουν την έννοια και τη χρησιμότητα της Συμβουλευτική ψυχολογίας
- να παρουσιάζουν τους σκοπούς, τους στόχους, το περιεχόμενο και τα είδη της συμβουλευτικής ψυχολογίας
- να εφαρμόζουν τις μεθόδους και τις τεχνικές συμβουλευτικής παρέμβασης
- να βοηθούν τους μαθητές σε ατομική ή ομαδική βάση στην επαγγελματική τους ανάπτυξη
- να περιγράφουν τους στόχους και το περιεχόμενο της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας
- να αναγνωρίζουν τις βασικές λειτουργίες της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας
- να αξιολογούν ιδεολογικές και κοινωνικές διαστάσεις της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας
- να εντοπίζουν τους σχολικούς και οικογενειακούς παράγοντες που επιδρούν στην επαγγελματική ανάπτυξη των μαθητών και να αναγνωρίζουν τη σημασία τους
- να οργανώνουν συμβουλευτικές παρεμβάσεις
- να βοηθούν τους μαθητές να αναπτύξουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για να σχεδιάσουν την εκπαιδευτική και επαγγελματική τους πορεία και να ενταχθούν στην αγορά εργασίας
- να χρησιμοποιούν τη τεχνολογία για τους σκοπούς εφαρμογής της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας
- να συσχετίζουν τη Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας με κοινωνικοοικονομικά δεδομένα και την αγορά εργασίας και να υλοποιούν δράσεις που συνδέουν την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας
- να εκτιμήσουν τη σημασία της πληροφόρησης και να σχεδιάζουν δραστηριότητες εκπαιδευτικής και επαγγελματικής πληροφόρησης των μαθητών
- να διαχέουν στοιχεία Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας στη διδασκαλία των γνωστικών τους αντικειμένων
- να διακρίνουν ειδικά προβλήματα και πολιτισμικές παραμέτρους μαθητών που απειλούνται απο κοινωνικό αποκλεισμό και να υιοθετούν την κατάλληλη κατά περίπτωση συμβουλευτική παρέμβαση
- να εντοπίζουν, να αξιοποιούν και να παρέχουν εκπαιδευτική και επαγγελματική πληροφόρηση και να διευκολύνουν τους μαθητές να αποκτούν ικανότητα αυτοπληροφόρησης
Περίγραμμα μαθήματος
Έννοια, σκοπός και κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις στη Συμβουλευτική Ψυχολογία. Ο συμβουλευτικός σύμβουλος (ρόλος και λειτουργίες). Η Συμβουλευτική σχέση και η συμβουλευτική διαδικασία. Μεθοδολογία εφαρμογής συμβουλευτικών δεξιοτήτων στο άτομο και την ομάδα.. Η συμβουλευτική στο χώρο του σχολείου. Ο συμβουλευτικός ρόλος του εκπαιδευτικού. Περιοχές συμβουλευτικής δραστηριότητας του εκπαιδευτικού: Συμβουλευτική εφήβων & Συμβουλευτική γονέων. Εφαρμογές συμβουλευτικής παρέμβασης στη ∆/θμια Εκπαίδευση (μελέτες περιπτώσεων). ∆ιαπολιτισμική συμβουλευτική. Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας. Ιδεολογικές και κοινωνικές διαστάσεις της Συμβουλευτικής σταδιοδρομίας. H Ευρωπαϊκή διάσταση. Ευρωπροσόντα. Θεωρίες επαγγελματικής ανάπτυξης. ∆εξιότητες σταδιοδρομίας. Οι κύριες λειτουργίες της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας. Αυτογνωσία. Λήψη απόφασης. Η πληροφόρηση ως λειτουργία της Συμβουλευτικής σταδιοδρομίας. (έννοια, περιεχόμενο, πηγές πληροφόρησης, φύση και διάδοση των πληροφοριών, ενέργειες-δραστηριότητες, χρήση των ΤΠΕ). Σχολικοί παράγοντες που επηρεάζουν την επαγγελματικής ανάπτυξη των μαθητών. Η οικογένεια ως παράγοντας επίδρασης της επαγγελματικής ανάπτυξης των μαθητών. Μεθοδολογία της συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας. Εκπαιδευτικές δραστηριότητες. ∆ιάχυση λειτουργιών Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας στα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα. Ο εκπαιδευτικός ως λειτουργός Συμβουλευτικής σταδιοδρομίας (ρόλος και δεξιότητες). Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας και κοινωνικός αποκλεισμός.
∆ιαπολιτισμική Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας. Επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού - Πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης.
Μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης
Συζήτηση, μελέτες περιπτώσεων, παίξιμο ρόλων, ασκήσεις διαθεματικές που σχετίζονται με το περιεχόμενο διαφόρων μαθημάτων, σχέδια εργασίας (projects), ομάδες εργασίας, εισήγηση
Ο τρόπος αξιολόγησης και οι βιβλιογραφικές πηγές για το μάθημα καθορίζονται από τον διδάσκοντα στην αρχή κάθε εξαμήνου διδασκαλίας και ανακοινώνονται στους φοιτητές.