ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

1. Εννοιολογική προσέγγιση

 

η διοίκηση είναι μία από τις σημαντικότε­ρες δραστηριότητες του ανθρώπου αφού μέσω αυ­τής εναρμονίζονται όλες οι επιμέρους προ­σπά­θειες των ατόμων που οδηγούν στην πραγματο­ποίηση του κοινού στόχου (ή στό­χων).

 

 

…στην περίπτωση του διοικητικού φαινομέ­νου η επιστήμη συμπληρώνεται από την τέχνη, άρα η διοίκηση είναι επιστήμη και τέχνη. Επιστήμη γιατί διέπεται από ορισμένες αρχές και χρησι­μοποιεί επιστημονικές προ­σεγγίσεις και τέχνη γιατί παρέχει σε αυτούς που την ασκούν τη δυ­νατότητα ευελιξίας και πρωτοβουλίας.

 


 

 

 

  1. Ορισμοί

 

…μία λειτουργική διαδικασία που περιλαμ­βάνει πέντε επιμέρους ενέργειες : τον προ­γραμματι­σμό, την οργάνωση, τη διεύθυνση, το συντονι­σμό και τον έλεγχο (Brandie 1967 : 9-12).

 

…η επίτευξη οργανωσιακών επιδιώξεων και στόχων με τη συνεργασία ή και την επο­πτεία ατόμων ή ομάδων (Georges et al 1998 : 32)

 

…ο τρόπος εργασίας με άλλους και μέσω άλ­λων για την επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών του οργανισμού αλλά και των μελών του (Mon­tana & Charnov 1993 : 19).

 

Επομένως :  η ανεύρεση ενός κοινά αποδεκτού ορισμού που να ικανοποιεί πλήρως τόσο τους θεωρητικούς όσο και τους επαγγελματίες man­agers είναι μία δύσκολη υπόθεση (Dawson 1993 : 5).

 


 

  1. Διοίκηση της εκπαίδευσης

 

Ορίζεται ως ένα σύστημα δράσης που συνί­στα­ται στην ορθολογική χρησιμοποίηση των διαθέ­σιμων πόρων – ανθρώπινων και υλικών – για την πραγματοποίηση των στόχων που επιδιώκο­νται από τους διάφορους τύπους εκ­παιδευτικών συστημάτων (γενικότερα) και ιδρυμάτων (ειδι­κότερα).

 

Το έργο της εκπαιδευτικής διοίκησης απο­βλέπει  :

 

  • στον ακριβή προσδιορισμό των εκπαιδευτι­κών στόχων…
  • στην εφαρμογή των κανόνων δικαίου…
  • στη δημιουργία και διατήρηση του κατάλλη­λου εργασιακού περιβάλλοντος…
  • στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των δια­θέ­σιμων πόρων - ανθρώπινων και υλι­κών…
  • στον προσδιορισμό του βαθμού αποτελεσματι­κότητας του εκπαιδευτικού συστήματος…
  • στον επαναπροσδιορισμό των εκπαιδευτι­κών στόχων…


  1. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα αποτελεσματι­κής διοίκησης

 

κατάλληλη οργάνωση…

προσδιορισμένη δομή και σύστημα ηγε­σίας…

σαφώς προσδιορισμένοι στόχοι…

μέτρο σταθερότητας αλλά και ευελιξίας στις τακτικές και τα προγράμματα…

συνεργασία…

κατάλληλος μηχανισμός σχεδιασμού και λή­ψης αποφάσεων…

αντικειμενικός τρόπος περιοδικής αξιολόγη­σης…

 

 

  1. Νοσήματα

 

έλλειψη σταθερότητας της σχολικής ηγε­σίας…

εφαρμογή της αρχής του Peter (τα διοικη­τικά στελέχη τείνουν να προάγονται στο επί­πεδο της ανικανότητάς τους)…

εφαρμογή του νόμου του Parkinson (η ποσό­τητα της εργασίας δε σχετίζεται καθόλου με τον αριθμό των αναγκαίων για την εκτέλεση ατόμων)…

η εκχώρηση ευθύνης χωρίς εξουσία…