1. Εννοιολογική προσέγγιση
…η διοίκηση είναι μία από τις σημαντικότερες δραστηριότητες του ανθρώπου αφού μέσω αυτής εναρμονίζονται όλες οι επιμέρους προσπάθειες των ατόμων που οδηγούν στην πραγματοποίηση του κοινού στόχου (ή στόχων).
…στην περίπτωση του διοικητικού φαινομένου η επιστήμη συμπληρώνεται από την τέχνη, άρα η διοίκηση είναι επιστήμη και τέχνη. Επιστήμη γιατί διέπεται από ορισμένες αρχές και χρησιμοποιεί επιστημονικές προσεγγίσεις και τέχνη γιατί παρέχει σε αυτούς που την ασκούν τη δυνατότητα ευελιξίας και πρωτοβουλίας.
- Ορισμοί
…μία λειτουργική διαδικασία που περιλαμβάνει πέντε επιμέρους ενέργειες : τον προγραμματισμό, την οργάνωση, τη διεύθυνση, το συντονισμό και τον έλεγχο (Brandie 1967 : 9-12).
…η επίτευξη οργανωσιακών επιδιώξεων και στόχων με τη συνεργασία ή και την εποπτεία ατόμων ή ομάδων (Georges et al 1998 : 32)
…ο τρόπος εργασίας με άλλους και μέσω άλλων για την επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών του οργανισμού αλλά και των μελών του (Montana & Charnov 1993 : 19).
Επομένως : η ανεύρεση ενός κοινά αποδεκτού ορισμού που να ικανοποιεί πλήρως τόσο τους θεωρητικούς όσο και τους επαγγελματίες managers είναι μία δύσκολη υπόθεση (Dawson 1993 : 5).
- Διοίκηση της εκπαίδευσης
Ορίζεται ως ένα σύστημα δράσης που συνίσταται στην ορθολογική χρησιμοποίηση των διαθέσιμων πόρων – ανθρώπινων και υλικών – για την πραγματοποίηση των στόχων που επιδιώκονται από τους διάφορους τύπους εκπαιδευτικών συστημάτων (γενικότερα) και ιδρυμάτων (ειδικότερα).
Το έργο της εκπαιδευτικής διοίκησης αποβλέπει :
- στον ακριβή προσδιορισμό των εκπαιδευτικών στόχων…
- στην εφαρμογή των κανόνων δικαίου…
- στη δημιουργία και διατήρηση του κατάλληλου εργασιακού περιβάλλοντος…
- στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων - ανθρώπινων και υλικών…
- στον προσδιορισμό του βαθμού αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος…
- στον επαναπροσδιορισμό των εκπαιδευτικών στόχων…
- Χαρακτηριστικά γνωρίσματα αποτελεσματικής διοίκησης
κατάλληλη οργάνωση…
προσδιορισμένη δομή και σύστημα ηγεσίας…
σαφώς προσδιορισμένοι στόχοι…
μέτρο σταθερότητας αλλά και ευελιξίας στις τακτικές και τα προγράμματα…
συνεργασία…
κατάλληλος μηχανισμός σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων…
αντικειμενικός τρόπος περιοδικής αξιολόγησης…
- Νοσήματα
έλλειψη σταθερότητας της σχολικής ηγεσίας…
εφαρμογή της αρχής του Peter (τα διοικητικά στελέχη τείνουν να προάγονται στο επίπεδο της ανικανότητάς τους)…
εφαρμογή του νόμου του Parkinson (η ποσότητα της εργασίας δε σχετίζεται καθόλου με τον αριθμό των αναγκαίων για την εκτέλεση ατόμων)…
η εκχώρηση ευθύνης χωρίς εξουσία…