Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ
  1. Εννοιολογική οριοθέτηση

 

  • Δράση του «οργανώνειν» (δραστηριότητα οργάνωσης),

 

  • Αποτέλεσμα της οργάνωσης  (κατάρτιση οργανογράμματος, κ.α.)

 

  • Οντότητα ή οργανισμός

 


 

 

 

 

 

 

  1. Χαρακτηριστικά

 

  • Άνθρωποι

 

  • Επιδίωξη αντικειμενικών σκοπών

 

  • Οργανωτική δομή


 

 

 

 

 

  1. Διάκριση οργανώσεων

 

 

  • Τυπική (επίσημη) οργάνωση

 

  • Περιορισμένοι πόροι

 

  • Ειδίκευση εργασίας

 

  • Συλλογικές αποφάσεις

 

 

  • Άτυπη (ανεπίσημη) οργάνωση

 

  • Ικανοποίηση κοινωνικού αισθήμα-τος

 

  • Κοινοί στόχοι

 

  • Ταύτιση αντιλήψεων


 

 

 

  1. Στοιχεία οργανωτικού σχεδιασμού

 

  • Καταμερισμός εργασίας

 

  • Εύρος ελέγχου

 

  • Τμηματοποίηση (λειτουργίες, προϊόντα, άτομα, γεωγραφικές περιοχές)

 

  • Εκχώρηση αρμοδιοτήτων

 


 

 

 

 

 

 

  1. Συστήματα οργανωτικής δομής

 

  • Γραμμικό ή ιεραρχικό

 

  • Λειτουργικό σύστημα

 

  • Γραμμικό – επιτελικό σύστημα


 

  1. Συγκέντρωση και αποκέντρωση της εξουσίας

 

Α.  Οριοθέτηση

 

…ως συγκεντρωτικό θεωρείται το σύστημα στο οποίο ο βαθμός της μεταβιβαζόμενης εξουσίας και ευθύνης στα κατώτερα ιεραρ­χικά κλιμάκια είναι μικρός.

 

…ως αποκεντρωτικό θεωρείται το σύστημα στο οποίο τα χαμηλά επίπεδα διοίκησης έχουν την εξουσία να λαμβάνουν πολλές και σημα­ντικές αποφάσεις.

 

 


 

 

 

Β. Πλεονεκτήματα – Μειονεκτήματα

 

Συγκεντρωτικό σύστημα – πλεονεκτήματα

 

  • Δημιουργία ενιαίας οργανωτικής σκέψης και δράσης
  • Επίτευξη ομοιόμορφου και συνεχούς ελέγ­χου
  • Εξοικονόμηση εργατικού δυναμικού και υλι­κών πόρων
  • Δημιουργία ισχυρής δύναμης επιβολής του κρά­τους

 

 

Συγκεντρωτικό σύστημα – μειονεκτήματα

 

Ø Η διοίκηση γίνεται δύσκαμπτη και περί­πλοκη

  • Οι πολίτες υποβάλλονται σε ταλαιπωρίες, οι­κο­νομικά έξοδα και απώλεια χρόνου
  • Τα κεντρικά κρατικά όργανα αποφασίζουν για ζητήματα, για τα οποία δεν έχουν άμεση αντί­ληψη
  • Ενισχύεται η τάση μετατόπισης του περιφε­ρεια­κού πληθυσμού στα μεγάλα αστικά κέ­ντρα

 

 

 

 

 

Αποκεντρωτικό σύστημα – πλεονεκτήματα

 

  • Απαλλάσσεται η κεντρική διοίκηση από κα­θήκοντα ειδικού και τοπικού ενδιαφέροντος
  • Επιτυγχάνεται γρηγορότερα και με λιγότερο κόστος η επίλυση των προβλημάτων
  • Προωθείται η ανάπτυξη της περιφέρειας
  • Τονώνεται το αίσθημα ευθύνης στα περιφε­ρειακά όργανα

 

 

Αποκεντρωτικό σύστημα – μειονεκτήματα

 

Ø Εμφανίζονται τάσεις κατάχρησης της εξου­σίας

  • Τα περιφερειακά όργανα αδυνατούν να επι­λύσουν θέματα που απαιτούν ειδικές γνώ­σεις
  • Εμφανίζεται κίνδυνος ανομοιομορφίας στις διοικητικές αποφάσεις

 

 


 

  1. Γραφειοκρατία

 

Α. Οριοθέτηση

 

… καλείται ο τύπος της οργάνωσης που έχει σχεδιαστεί για να επιτελεί διοικητικό έργο με­γάλης κλίμακας, με το να συντονίζει συστημα­τικά την εργασία πολλών ατόμων (Blan et al 1977 : 4).

 

… είναι μία λογική, συστηματική και ακρι­βής μορφή οργάνωσης στην οποία καθορίζο­νται επακριβώς οι κανόνες, οι κανονισμοί και οι τεχνικές ελέγχου (Dubrin 1998 : 242)


 

Β.  Βασικά στοιχεία γραφειοκρατικού μοντέλου

 

  • Σαφής καταμερισμός της εργασίας
  • Ιεραρχία εξουσίας
  • Ενότητα διοίκησης
  • Ομοιομορφία για την εκτέλεση κάθε έργου
  • Απροσωποληψία στις κοινωνικές σχέσεις
  • Αξιολόγηση προσωπικού βάσει αντικειμενι­κών κριτηρίων

 

 

 

 


 

 

 

Γ. Σημερινή πραγματικότητα

 

Σήμερα η λέξη γραφειοκρατία χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει :

 

  • Είτε την οργάνωση του σύγχρονου κράτους
  • Είτε την επέκταση του κρατικού παρεμ-βατι­σμού
  • Είτε το θεσμό της δημόσιας υπηρεσίας
  • Είτε τη μη αποτελεσματικότητα

 

 

Στη χώρα μας η λέξη γραφειοκρατία συνδέεται πολύ συχνά με :

 

  • Ελαττώματα δημοσίων υπηρεσιών
  • Πολυνομία και ασάφεια νόμων
  • Πλέγμα ανευθυνότητας των δημοσίων υπαλ­λήλων
  • Πλήθος υπογραφών
  • Υπερβολική προσήλωση στους τύπους

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

  1. Διοικητική οργάνωση της εκπαίδευσης

 

 
   

 

 

 

 

                                     

                       1        ΥΠΕΠΘ   

 

                                   ΚΥΣΔΕ

                                   ΚΥΣΠΕ

 
   

 

 

             2          ΠΕΡ/ΚΕΣ Δ/ΝΣΕΙΣ

                      ΑΠΥΣΔΕ / ΑΠΥΣΠΕ

                                ΠΥΣΔΙΠ

                  Δ/ΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ    

         3               ΠΥΣΔΕ / ΠΥΣΠΕ

             

   4    ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ / ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

              ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ