Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Εισαγωγικά :  Από την αρχική κατάταξη φαίνεται ότι ο έλεγχος είναι η 5η διοικητική λειτουργία και λαμβάνει χώρα μετά την ολοκλήρωση των άλλων διοικητικών λειτουργιών. Ωστόσο, ο έλεγχος συνδέεται περισσότερο με τη διαδικασία του σχεδιασμού – προγραμματισμού :

 

  • Διότι ερευνά το σημείο μέχρι το οποίο επιτεύχθηκαν οι στόχοι που οριοθετήθηκαν κατά τη διαδικασία του σχεδιασμού – προγραμματισμού
  • Διότι βοηθά μέσω της διαδικασίας ανατροφοδότησης για τη λήψη νέων αποφάσεων και την κατάρτιση νέων σχεδίων – προγραμμάτων.


 

 

 

  1. Έννοια και σημασία του ελέγχου

 

  • Ο έλεγχος δεν αποτελεί πειθαρχική ποινή. Δεν έχει τιμωρητική σημασία ούτε είναι διαδικασία υποταγής. Σημαίνει τον εντοπισμό λαθών.

 

  • Έλεγχος σημαίνει ότι μέσα σε μία οργάνωση καθετί γίνεται σύμφωνα με καθιερωμένες αρχές και κανόνες.

 

  • Έλεγχος είναι η διαδικασία μέτρησης και διόρθωσης των εκτελούμενων δραστηριοτήτων των υφισταμένων που έχει ως σκοπό την επιβεβαίωση της εκπλήρωσης των αντικειμενικών σκοπών της οργάνωσης και εκτέλεσης των σχεδίων – προγραμμάτων.


 

 

 

 

  1. Σκοπός της λειτουργίας του ελέγχου

 

  • Να διαπιστωθεί πότε και γιατί σημειώθηκε απόκλιση από τα σχέδια – προγράμματα μέσω της εκάστοτε εκτίμησης της υφιστάμενης κατάστασης του οργανισμού.

 

  • Να ληφθεί μέριμνα για τη διόρθωση των αποκλίσεων.

 

  • Να ληφθούν μέτρα ώστε να μην εμφανίζονται αποκλίσεις.


 

 

 

 

  1. Αναγκαιότητα της διαδικασίας ελέγχου

 

  • Απρόβλεπτα προβλήματα

 

  • Υποκίνηση εργαζομένων

 

  • Καθορισμός αντικειμενικών σκοπών και τρόπων επίτευξής τους

 

  • Διαφοροποίηση ανάμεσα στους στόχους, τις αντιλήψεις και τις ανάγκες των ατόμων – εργαζομένων και των οργανισμών

 

  • Εντοπισμός δυσλειτουργιών

 

  • Πολυπλοκότητα οργανισμών

 

  • Μέτρηση και αξιολόγηση αποτελεσμάτων

 


 

 

 

 

  1. Στάδια – φάσεις

 

  • Καθορισμός προτύπων απόδοσης (χρόνος, κόστος, συμπεριφορά)

 

  • Μέτρηση απόδοσης (προσωπική παρατήρηση, στατιστικές αναφορές, προφορικές αναφορές, γραπτές αναφορές)

 

  • Σύγκριση απόδοσης – προτύπων

 

  • Διόρθωση αποκλίσεων

 


 

 

 

 

  1. Βασικοί τύποι ελέγχου

 

  • Προληπτικός (εξασφάλιση ανθρώπινου δυναμικού και διασφάλιση πόρων)

 

  • Παράλληλος ή ταυτόχρονος (διόρθωση προβλημάτων)

 

  • Κατασταλτικός ή μεταγενέστερος (παροχή κατευθυντήριων γραμμών για μελλοντικές δράσεις)

 


 

 

 

 

  1. Προϋποθέσεις αποτελεσματικού συστήματος ελέγχου

 

  • Κατανοητό

 

  • Εστιασμένο

 

  • Ευέλικτο

 

  • Οικονομικό

 

  • Αντικειμενικό

 

  • Αποδεκτό


 

 

 

  1. Ανθρώπινη αντίδραση

 

  • Κακή εφαρμογή συστήματος

 

  • Περιορισμός ατομικής ελευθερίας

 

  • Καθορισμός προτύπων απόδοσης χωρίς συμμετοχή εργαζομένων

 

  • Αποκάλυψη ανεύθυνων στάσεων

 

  • Υποκειμενικός και επιφανειακός τρόπος μέτρησης

 


 

 

 

  1. Έλεγχος στην εκπαίδευση

 

  • σε εθνικό επίπεδο μέσω του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και των υπηρεσιών του

 

  • σε περιφερειακό επίπεδο μέσω των Περιφε­ρεια­κών Διευθύνσεων

 

  • σε τοπικό επίπεδο μέσω των Διευθύν­σεων

 

  • σε σχολικό επίπεδο μέσω των διευθυντών / δι­ευθυντριών και των εκπαιδευτικών των σχο­λείων