Αναπτυξιακή Ψυχολογία

Δρ. Χρυσούλα Καρμπά

Περιγραφή

 Αρχές και φιλοσοφία μαθήματος

 

Η Αναπτυξιακή Ψυχολογία διερευνά την ανάπτυξη και τις αλλαγές στη  σκέψη, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά του ανθρώπου σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Αντιλαμβάνεται την ανθρώπινη ανάπτυξη ως αποτέλεσμα του συνδυασμού της αλληλεπίδρασης της βιολογίας, των ατομικών χαρακτηριστικών (γνωστικών και κοινωνικο-συναισθηματικών) και του περιβάλλοντος (φυσικού και κοινωνικού).

Στόχος της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας είναι να περιγράψει, να εξηγήσει και να βελτιώσει την εξέλιξη σε όλους τους τομείς ανάπτυξης του ανθρώπου, όπως σωματικό, γνωστικό, συναισθηματικό, και κοινωνικό. Κατά την περιγραφή, οι θεωρητικοί της ανθρώπινης ανάπτυξης παρατηρούν προσεκτικά την συμπεριφορά ανθρώπων διαφορετικών ηλικιών, προσπαθώντας να προσδιορίσουν πώς τα ανθρώπινα όντα αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου. Κατά τη διαδικασία της εξήγησης, οι ερευνητές προσπαθούν να προσδιορίσουν το γιατί οι άνθρωποι εξελίσσονται με ένα χαρακτηριστικό για αυτούς τρόπο και γιατί κάποια άτομα καταλήγ

Περισσότερα  
Προστατεύονται όλα τα δικαιώματα

Ενότητες

Ορισμοί και έννοιες στην αναπτυξιακή ψυχολογία. Αναπτυξιακά στάδια και χρονικές περίοδοι. Κεντρικά ερωτήματα (ο ρόλος του περιβάλλοντος και της κληρονομικότητας, κρίσιμες και ευαίσθητες περίοδοι).

H ψυχαναλυτική θεωρία του Freud. H συμπεριφοριστική προσέγγιση: κλασική εξαρτημένη μάθηση (Pavlov, Watson), συντελεστική εξαρτημένη μάθηση (Skinner) και κοινωνική-γνωστική θεωρία μάθησης (Bandura). H θεωρία γνωστικής ανάπτυξης του Piaget. Η κοινωνικο-πολιτισμική θεωρία του Vygotsky.

Γονιδιακά και επίκτητα χαρακτηριστικά. Περιβαλλοντικές και γονιδιακές επιδράσεις στις ατομικές διαφορές των παιδιών. Κληρονομικότητα, ιδιοσυγκρασία και προδιάθεση.

Γνωστική ανάπτυξη με έμφαση στις προσεγγίσεις του Piaget, στην επεξεργασία πληροφοριών, στην ανάπτυξη της γλώσσας και τη σχέση σκέψης-γλώσσας, στην ανάπτυξη της μνήμης και τις μνημονικές στρατηγικές. Σχολική εκπαίδευση (ανάγνωση, μαθηματική ικανότητα, νοημοσύνη, νοητική υστέρηση και ταλαντούχα παιδιά).

Προβλήματα  κοινωνικής και συναισθηματικής προσαρμογής στο σχολείο. Φυσιολογικοί φόβοι  και φοβίες. Σχολική και κοινωνική φοβία. Ψυχοσωματικά προβλήματα. Τρόποι αντιμετώπισης τους στο σχολικό περιβάλλον.

-Προβληματισμοί σχετικά με την εμπέδωση της νέας γνώσης και την καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων και συμπερασμάτων.

-   Σχολιασμός της διδακτικής, εκπαιδευτικής μεθοδολογίας.  Βαθμός αντίληψης των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών για τη διαμόρφωση του σχεδιασμού της διδασκαλίας.

-   Βιωματική άσκηση σχετικά με το ψυχολογικό κλίμα της τάξης (συνεργασία και διαπροσωπικές σχέσεις στη τάξη).

1) Ηβη, εφηβεία και διαφορές μεταξύ τους
2) Βιοσωματική, γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη κατά την εφηβεία.
3) Η διαμόρφωση της ταυτότητας στην εφηβική ηλικία.

1) Οι ψυχοσωματικές διαταραχές,

2) Οι νευρώσεις και

3) Η κατάθλιψη -αυτοκτονία στην εφηβική ηλικία

1) Νευρική ανορεξία

2) Σκόπιμος αυτοτραυματισμός

3) Υπολογιστής (Διαδίκτυο -Κοινωνικά δίκτυα), ηλεκτρονικά παιγχνίδια κλπ

2) Η χρήση νόμιμων και παράνομων τοξικών ουσιών

1) Οι βιοσωματικές και ψυχολογικές διαφορές μεταξύ των δύο φύλων

2) Τα στερεότυπα και οι διαφορές μεταξύ των δύο φύλων στην οικογένεια, στο σχολείο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Ημερολόγιο