ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Α (Η/Λ)

Άγγελος Γιαννούλας

Περιγραφή

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 25-26

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ με Η/Υ (E)

 

To μάθημα ασχολείται: 

  • α) με ένα φάσμα εφαρμογών των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση 
  • β) την αξιοποίησή τους σε μαθησιακά πλαίσια που προωθούν την οικοδόμηση εννοιών μέσα από ολοκληρωμένα εκπαιδευτικά σενάρια.

Τα σενάρια θα προωθούν την καλλιέργεια χρήσης των Τ.Π.Ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία και μιας ηθικής τεχνολογικής κουλτούρας.

Οι τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι ενδεικτικές από υπολογιστικά μοντέλα προσομοίωσης, προγραμματιστικά περιβάλλοντα,  εργαλεία εννοιολογικής χαρτογράφησης, ψηφιακά μοντέλα κ.ά.

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί:

  • να δημιουργούν διδακτικά σενάρια με τη χρήση των Τ.Π.Ε.
  • να αναζητούν/βρίσκουν/χρησιμοποιούν προσομοιωμένα μοντέλα φυσικών διεργασιών και να τα εντάσσουν σε μαθησιακές δραστηριότητες
  • να χρησιμοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες για να εντοπίζουν και να διαμοιράζουν ψηφιακούς εκπαιδευτικούς πόρους
  • να σχεδιάζουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε
Περισσότερα  
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση

Ενότητες

  • Εισαγωγή στο εργαστήριο 
    • Αρχές και φιλοσοφία του μαθήματος
    • Σκοπός του εργαστηριακού μαθήματος
    • Περιεχόμενα του μαθήματος
    • Τελική αξιολόγηση
    • Εγγραφή στην η-τάξη
  • Συζήτηση
    • Χτίζοντας ένα μάθημα με την τεχνολογία
  • Τι είναι το εργαλείο ΤΝ ChatGPT
    • Tο ChatGPT με απλά λόγια
      • Τι ακριβώς κάνει;
    • ChatGPT στην εκπαίδευση
      • Για τον μαθητή
      • Για τον εκπαιδευτικό
    • Ρυθμίσεις
  • Παραδείγματα
    • Παράδειγμα χρήσης σε επιστημονικό άρθρο
    • Παράδειγμα δημιουργίας κειμένου
    • Κωδικοποίηση
  • NotebookLM
    • Τι είναι / Πώς λειτουργεί
    • Θετικά σημεία
    • Σημεία προσοχής
    • Παράδειγμα σε μάθημα του εξαμήνου
  • Εργασία στην αίθουσα
    • Δημιουργία προτροπής σε ένότητα μαθήματος του εξαμήνου
  • Εργασία
    • Εύρεση λύσης (τεχνολογικής φύσης) μέσω ΤΝ
  • Ελεύθερα μαθήματα για την ΤΝ (στα Αγγλικά)
  • Θεωρίες μάθησης και ψηφιακά εργαλεία
    • Συμπεριφορισμός
    • Γνωστικές θεωρίες μάθησης
    • Κονστρουκτιβιστική προσέγγιση
    • Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης
    • Κονεκτιβισμός
  • Εκπαιδευτικό σενάριο με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων – Α’ μέρος
    • Κύριες έννοιες
    • Εκπαιδευτικό/Διδακτικό σενάριο
    • Τα κυριότερα μέρη ενός διδακτικού σεναρίου
    • Διδακτικοί στόχοι και στόχοι «γνωστικού» τομέα κατά Bloom
  • Παραδείγματα διδακτικών σεναρίων
    • στα Μαθηματικά,
    • στη Γεωγραφία.
  • Βιβλίο
    • Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126

      • Κεφάλαιο 2.1 (σελ. 31 έως 45)
      • Κεφάλαιο 3 (σελ. 47 έως 65)
      • Κεφάλαιο 11 (σελ. 220 έως 224)
  • Εκπαιδευτικό σενάριο με την χρήση ΤΠΕ – Β’ μέρος
    • Φύλλο εργασίας
      • Δημιουργία 
      • Παραδείγματα
    • Η διαδικασία
      • Διδακτικές τεχνικές 
        • Παραδείγματα τεχνικών
      • Πώς επιλέγονται οι τεχνικές
      • Παραδείγματα διαδικασίας σε διδακτικά σενάρια
    • Εκπαιδευτική αξιολόγηση
      • Αξιολόγηση της μάθησης
        • Αξιολόγηση της διδακτικής πράξης
      • Είδη αξιολόγησης
      • Μέθοδοι αξιολόγησης
  • Η χρήση των ψηφιακών εργαλείων
    • Πότε χρησιμοποιούνται
    • Οφέλη από τη χρήση τους
  • Παραδείγματα σεναρίων
    • Ομοιότητες & διαφορές 
  • Εργασία
    • Δομή εκπαιδευτικού σεναρίου
    • Φύλλα εργασίας και μαθησιακοί στόχοι
    • Δραστηριότητες με χρήση ψηφιακών εργαλείων
    • Παιδαγωγικές τεχνικές
    • Τεχνικές αξιολόγησης
  • Βιβλίο
    Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126 
         Κεφάλαιο 8 (σελ. 143 έως 174)
         Κεφάλαιο 9 (από 9.1 σελ. 175 έως 9.2.1.4.1 σελ. 186)
         Κεφάλαιο 11 (από 11.1 σελ. 220 έως 11.2.2 σελ. 224)

  • Προσομοιώσεις 
    • Ορισμός
    • Παραμετροποίηση μιας προσομοίωσης
      • Παραδείγματα σε διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης:
        • Αναπαράσταση της ανθρ'ωπινης συμπεριφοράς
        • Προσομοίωση / Αναπαράσταση:
          • του ηλιακού συστήματος
          • του ανθρώπινου σώματος
      • Άσκηση: Δημιουργία γραφήματος γεωμετρικού τόπου (desmos.com)
    • Οφέλη & μειονεκτήματα στην εκπαιδευτική χρήση
    • Αναζήτηση εκπαιδευτικών προσομοιώσεων
      • Αποθετήρια εκπαιδευτικών προσομοιώσεων
    • Ανακαλυπτική/ Διερευνητική διδακτική πρακτική
      • Βήματα για την καθοδηγούμενη ανακαλυπτική
  • Προσομοίωση (online) ηλεκτρικού κυκλώματος RLC 
    • Δραστηριότητα σε ομάδες με φύλλο εργασίας σε έντυπη μορφή
    • Αξιολόγηση (συνεργατική)
  • Ψηφιακά Αποθετήρια (Digital Repositories)
    • Ορισμός της έννοιας
    • Παραδείγματα αποθετηρίων
    • Αποθετήρια ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων
    • Οφέλη από τα μαθησιακά ψηφιακά αποθετήρια
    • Το αποθετήριο «Φωτόδεντρο»
      • Η δομή του αποθετηρίου
      • Αναζήτηση στο αποθετήριο
  • Άσκηση - Εργασία: Εκπαιδευτικό σενάριο
    •  Το εκπαιδευτικό σενάριο της προσομοίωσης RLC (online)
  • Μελέτη
    • Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126

      • Κεφάλαιο 1.4 (σελ. 22 έως 24)

      • Κεφάλαιο 11.2 (σελ. 222 έως 231)

      • Κεφάλαιο 13 (σελ. 255 έως 274)

  • Τεχνικές αξιολόγησης 
    • Γιατί αξιολογούμε;
    • Παραδοσιακές και εναλλακτικές τεχνικές αξιολόγησης
    • Αξιολόγηση μαθητή
      • Παραδοσιακή βαθμολόγηση 
      • Περιγραφική αξιολόγηση
  • Κλίμακες διαβαθμισμένων κριτηρίων (Ρουμπρίκες)
    • Ορισμός ως προς την λεξική σημασία
    • Ορισμός ως μαθητική αξιολόγηση
    • Δομικά στοιχεία
    • Είδη ρουμπρίκας
      • Ολιστική (holistic)
        • Παραδείγματα
      • Αναλυτική (analytic)
        • Παραδείγματα
    • Σχεδιασμός ρουμπρίκας
  • Διαδικτυακή δημιουργία ρουμπρίκας
    • Quick Rubric
    • Παράδειγμα δημιουργίας διαδικτυακής ρουμπρίκας
    • Διαμοιρασμός της ρουμπρίκας
  • Βιβλίο
    • Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126

      • Κεφάλαιο 9 (σελ. 175 έως 200)

  • Επανάληψη & Ανατροφοδότηση
    • Εργασία σενάριο μαθήματος "ChatGPT και Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαίδευση"
      • Δημιουργία σεναρίου
      • Δραστηριότητες
      • Αξιολόγηση 
    • Εργασία Α' μέρος διδακτικού σεναρίου
      • Διδακτικοί στόχοι
    • Εργασία διδακτικό σενάριο
      • Δημιουργία διδακτικού σεναρίου
        • Διδακτικοί στόχοι
        • Διαδικασία
        • Αξιολόγηση
      • Φύλλο εργασίας
    • Εργασία διδακτικό σενάριο "Συμπεριφορά κυκλώματος RLC σε σειρά"
      • Διδακτικό σενάριο (όπως εκτυλίχθηκε στο εργαστήριο)
        • Online σενάριο & στην αίθουσα
    • Εργασία ρουμπρίκα "Διαιρέτης ρεύματος"
      • Δημιουργία ρουμπρίκας online
        • Διαμοιρασμός ρουμορίκας
  • Βιβλίο
    • Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126

8. Πρόοδος - ΤΕΤΑΡΤΗ 26/11/2025από 24/11/25 έως 30/11/25
  • Οι παλιότεροι φοιτητές παρακαλούνται να προσέλθουν είτε στις 11:00 είτε στις 15:00. 

  • Ύλη: Στην e-class  οι ενότητες: 2- 3 - 4 - 5 - 6 - 7 και από το βιβλίο:

    • Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126:

      • Κεφάλαιο 2.1 (σελ. 31 έως 45)

      • Κεφάλαιο 3 (σελ. 47 έως 65)

      • Κεφάλαιο 11 (σελ. 220 έως 224)

      • Κεφάλαιο 8 (σελ. 143 έως 174)

      • Κεφάλαιο 9 (από 9.1 σελ. 175 έως 9.2.1.4.1 σελ. 186)

      • Κεφάλαιο 11 (από 11.1 σελ. 220 έως 11.2.2 σελ. 224)

      • Κεφάλαιο 1.4 (σελ. 22 έως 24)

      • Κεφάλαιο 11.2 (σελ. 222 έως 231)

      • Κεφάλαιο 13 (σελ. 255 έως 274)

      • Κεφάλαιο 9 (σελ. 175 έως 200)

  • Χάρτες Εννοιών
    • Χάρτης εννοιών (Χ.Ε.) (Concept Map)
      • Τι είναι
        • Ο Χ.Ε. ως μαθησιακό εργαλείο
        • Παραδείγματα
    • Δημιουργία ενός Χ.Ε.
      • Ενδεικτική πορεία δημιουργίας
    • Αξιοποίηση στην εκπαιδευτική πράξη
      • Παραδείγματα
  • Δημιουργία E.X. 
    • Mindmap Maker 
    •  
      • Εργαλεία πλοήγησης 
      • Διαμοιρασμός και συνεργασία σε κοινόχρηστο Χ.Ε.
  • Εργαστήριο
    • Ατομική/Ομαδική εργασία δημιουργίας ενός Χ.Ε.
  • Μοντέλα / Μοντελοποίηση
    • Τι είναι ένα μοντέλο;
    • Παραδείγματα / Συζήτηση
    • Ποια είναι η σημασία του για την επιστήμη;
    • Είδη μοντέλων (ενδεικτικά)
  • Άσκηση (εργασία)
  • Δημιουργία μαθηματικού μοντέλου (on-line)
    • Ατομική/ Συνεργατική on-line δραστηριότητας δημιουργίας μαθηματικού μοντέλου
    • Το εκπαιδευτικό σενάριο - Συζήτηση
    • Αξιολόγηση (Ομαδική)
  • Φύλλο εργασίας
    • Τι είναι
    • Φ.Ε. με ψηφιακά εργαλεία
      • Σχεδιασμός & δραστηριότητες
      • Επιλογή των ψηφιακών εργαλείων
      • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
    • Βελτίωση του Φ.Ε. 
  • Βιβλίο
    • Γιαννούλας, Α. (2023). Από τη διά ζώσης εκπαίδευση με ψηφιακά εργαλεία στην εξ αποστάσεως [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-126

      • Κεφάλαιο 11.3.1 (σελ. 225 έως 228)

      • Κεφάλαιο 12 (σελ. 235 έως 254)